Lecturer(s)
|
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Healthy lifestyle as part of health education 2. Healthy lifestyle as one of the goals of contents cross-cutting theme of personal and social education 3. Diagnostics of the healthy lifestyle 4. Characteristics of a healthy lifestyle in rational nutrition and dietary recommendations 5. Characteristics of a healthy lifestyle in recreational physical activities 6. Characteristics of a healthy lifestyle in the prevention of risky behavior 7. Characteristics of a healthy lifestyle in the prevention and coping with difficult life situations 8. Characteristics of a healthy lifestyle in the development of social skills and interpersonal relationships unconflicting 9. Characteristics of a healthy lifestyle in relaxing and energizing techniques 10. Characteristics of a healthy lifestyle in self-management and self-regulatory properties 11. Educational strategies focusing on the development of healthy lifestyles among pupils in school conditions 12. Educational programs of healthy lifestyle promotion in the terms of school pupils 13. Summary and evaluation of teaching
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Individual study, Self-study of literature, Lecture
- Preparation for an examination (30-60)
- 50 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 40 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Vymezit zdraví a popsat jeho determinanty. |
Vyjmenovat dokumenty podporující zdraví. |
Popsat současné směry v pedagogice a psychologii. |
Definovat výchovu a charakterizovat její znaky. |
Skills |
---|
Na elementární úrovni rozpoznat nevhodné způsoby životního stylu. |
Identifikovat činitele ovlivňující výchovu jedince. |
Konstruktivně zhodnotit na základě vybraných kritérií současné směry v psychologii a pedagogice. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Definovat zdravý životní styl. |
Charakterizovat jednotlivé oblasti zdravého životního stylu. |
Vysvětlit efektivní výchovné strategie rozvoje zdravého životního stylu v podmínkách školy. |
Skills |
---|
Vhodně zvolit činnosti vyjadřující zdravý životní styl. |
Rozlišit spojitost zdravého životního stylu se vzdělávacím oborem Výchova ke zdraví a průřezovým tématem Osobnostní a sociální výchova. |
Posoudit přínosnost jednotlivých programů podporující zdravý životní styl na rozvoj osobnosti žáka v podmínkách školy. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Self-study of literature |
Individual study |
Skills |
---|
Lecture |
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Self-study of literature |
Individual study |
Competences |
---|
Lecture |
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Individual study |
Self-study of literature |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Combined exam |
Seminar work |
Skills |
---|
Combined exam |
Seminar work |
Competences |
---|
Combined exam |
Seminar work |
Recommended literature
|
-
FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast člověk a zdraví v současné škole. Praha, 2014. ISBN 978-80-246-28885-.
-
KALMAN, M., HAMŘÍK, Z., PAVELKA, J. Zelená kniha zdravého životního stylu se zaměřením na podporu pohybové aktivity. Olomouc, 2011. ISBN 978-80-244-3451-3.
-
Machová, Jitka; Kubátová, Dagmar. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
-
VALJENT, Z. Výchova ke zdravému životnímu stylu. Praha, 2013. ISBN 978-80-01-05367-6.
|