|
Vyučující
|
-
Martykánová Markéta, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Osnova přednášek: Starý člověk jako pacient. Psychologická problematika u nemocných s kardiovaskulárním onemocněním. Pacient s vybranými interními chorobami. Psychologická péče o psychosomaticky nemocné. Psychologická problematika onkologicky nemocných. Psychologické otázky v chirurgii. Psychologické aspekty paliativní péče. Umírající nemocný. Zdravotník a nemocný, sociální interakce ve zdravotnické praxi. Syndrom vyhoření. Osnova cvičení: Psychologický přístup v péči o nemocného s interním onemocněním. Prožij si svůj hendikep. Vyjadřování pocitů jako ventil negativních emocí. Jste emotivní nebo neemotivní? Inventář projevů syndromu vyhoření
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednáška s diskusí
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| úspěšné absolvování předmětu ZDPK1 |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat znalosti z oblasti obecné, sociální, vývojové psychologie, psychologie osobnosti a psychopatologie |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit specifika v psychosociální péči o pacienty/klienty |
| definovat pojem autoplastický obraz nemoci |
| identifikovat potřeby pacientů/klientů |
| definovat psychosomatické souvislosti v ošetřovatelství |
| popsat proces truchlení |
| popsat známky syndromu vyhoření u zdravotníka |
| Odborné dovednosti |
|---|
| prakticky realizovat účast v supervizní skupině v semináři |
| používat transakční analýzu |
| aktivně užívat správné formy komunikace v náročných životních situacích |
| prakticky realizovat sebereflexi v průběhu cvičení, projevovat empatii v modelových situacích |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Diskuse, |
| Samostudium, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Průběžné hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Ayers, Susan; De Visser, Richard. Psychologie v medicíně. 2015. ISBN 978-80-247-5230-3.
-
KUBLER-ROSSSOVÁ, E. Otázky a odpovědi o smrti a umírání. Arita Turnov, 1994.
-
Kučerová, Helena. Psychiatrické minimum. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4733-0.
-
LÁTALOVÁ, Klára, KAMARÁDOVÁ, Dana, PRAŠKO, Ján. Suicidialita u psychických poruch. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-4305-9.
-
Pugnerová, Michaela; Kvintová, Jana. Přehled poruch psychického vývoje. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5452-9.
-
Špirudová, Lenka. Doprovázení v ošetřovatelství I : pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. 2015. ISBN 978-80-247-5710-0.
-
VAGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha, 2005.
-
Venglářová, Martina. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4082-9.
-
ZACHAROVÁ, Eva. Základy zdravotnické psychologie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-275-3.
|