Předmět: Základy pedagogické psychologie

» Seznam fakult » FPE » KPS
Název předmětu Základy pedagogické psychologie
Kód předmětu KPS/ZPP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Štehoferová Ludmila, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Předmět pedagogické psychologie a její význam. 2. Metody pedagogické psychologie. 3. Psychologická analýza osobnosti sociálního pedagoga. 4. Psychologická analýza osobnosti žáka. 5. Psychologie žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Edukace nadaných. 6. Učení jako základní kategorie pedagogické psychologie. Druhy a teorie učení. 7. Zákony učení a podmínky učení. Efektivní učení. 8. Individuální zvláštnosti učení - kognitivní styl, učební styl (učební strategie, učební přístupy). 9. Autoregulace učení - teoretické přístupy, metakognice a učení, vytváření metakognitivních dovedností. 10. Motivace ke vzdělávání - vybrané teoretické přístupy, typy motivace, ovlivňování učební motivace. 11. Interakce a komunikace ve výchovně vzdělávacím procesu. 12. Teorie sociokulturního handicapu. 13. Psychohygienické faktory profese sociálního pedagoga.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní orientace v psychologické terminologii z oblasti obecné, vývojové a sociální psychologie
Odborné dovednosti
- správně používat a aplikovat základní psychologickou terminologii na konkrétní situace
- vytvořit prezentaci, popř. referát, který bude přednesen před skupinou
Obecné způsobilosti
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- popsat jednotlivé metody pedagogické psychologie, - porovnat jednotlivé druhy učení a vymezit jejich hlavní znaky, - vysvětlit zákony a podmínky učení, - definovat zdroje motivace k učení a vysvětlit možné příčiny neprospěchu, - vymezit specifika pedagogické komunikace, - popsat projevy dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami, - charakterizovat psychologické aspekty inkluze.
Odborné dovednosti
- správně používat odbornou terminologii, - identifikovat příčiny neprospěchu žáků a navrhnout možnosti nápravy, - efektivně využívat psychologických nástrojů a metod určených pro školní praxi, - využívat pravidla pro správnou pedagogickou komunikaci, - rozpoznat dítě se speciálními vzdělávacími potřebami a navrhnout postup pro další vzdělávání, - pracovat se žáky ze sociokulturně odlišného prostředí.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Přednáška založená na výkladu,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Diskuse,
Kooperativní výuka,
Skupinová výuka,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Prezentace práce studentů,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Test
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • Fisher, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Vyd. 3. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0043-7.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha:Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
  • Gulová, Lenka. Aplikace mechanismů sociální pedagogiky do sociální a pedagogické práce - praxe a výzkum. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-210-8159-8.
  • Hájková, Vanda; Strnadová, Iva. Inkluzivní vzdělávání : [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
  • Vágnerová, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-487-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr