Vyučující
|
-
Štehoferová Ludmila, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Předmět pedagogické psychologie a její význam. 2. Metody pedagogické psychologie. 3. Psychologická analýza osobnosti sociálního pedagoga. 4. Psychologická analýza osobnosti žáka. 5. Psychologie žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Edukace nadaných. 6. Učení jako základní kategorie pedagogické psychologie. Druhy a teorie učení. 7. Zákony učení a podmínky učení. Efektivní učení. 8. Individuální zvláštnosti učení - kognitivní styl, učební styl (učební strategie, učební přístupy). 9. Autoregulace učení - teoretické přístupy, metakognice a učení, vytváření metakognitivních dovedností. 10. Motivace ke vzdělávání - vybrané teoretické přístupy, typy motivace, ovlivňování učební motivace. 11. Interakce a komunikace ve výchovně vzdělávacím procesu. 12. Teorie sociokulturního handicapu. 13. Psychohygienické faktory profese sociálního pedagoga.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní orientace v psychologické terminologii z oblasti obecné, vývojové a sociální psychologie |
Odborné dovednosti |
---|
- správně používat a aplikovat základní psychologickou terminologii na konkrétní situace |
- vytvořit prezentaci, popř. referát, který bude přednesen před skupinou |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- popsat jednotlivé metody pedagogické psychologie, - porovnat jednotlivé druhy učení a vymezit jejich hlavní znaky, - vysvětlit zákony a podmínky učení, - definovat zdroje motivace k učení a vysvětlit možné příčiny neprospěchu, - vymezit specifika pedagogické komunikace, - popsat projevy dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami, - charakterizovat psychologické aspekty inkluze. |
Odborné dovednosti |
---|
- správně používat odbornou terminologii, - identifikovat příčiny neprospěchu žáků a navrhnout možnosti nápravy, - efektivně využívat psychologických nástrojů a metod určených pro školní praxi, - využívat pravidla pro správnou pedagogickou komunikaci, - rozpoznat dítě se speciálními vzdělávacími potřebami a navrhnout postup pro další vzdělávání, - pracovat se žáky ze sociokulturně odlišného prostředí. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Diskuse, |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Kooperativní výuka, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Prezentace práce studentů, |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Test |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Fisher, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Vyd. 3. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0043-7.
-
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha:Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
-
Gulová, Lenka. Aplikace mechanismů sociální pedagogiky do sociální a pedagogické práce - praxe a výzkum. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-210-8159-8.
-
Hájková, Vanda; Strnadová, Iva. Inkluzivní vzdělávání : [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
-
Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
-
Vágnerová, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-487-X.
|