Lecturer(s)
|
-
Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Fundamentals of the methodology of teaching a professional foreign language. Specifics of pupils. General versus specialist language in terms of linguistic sub-disciplines. 2. Real school practice. Task-Based Instruction, Content-Based Language Instruction and Student-Centered Approaches in OCJ teaching. 3. Materials for teaching OCJ in Russian. Work in the language laboratory. 4. Professional translation and mediation in OCJ. Working with text. Functional exercises. 5. Lexical training: electrical engineering, telecommunication and computer technology, chemistry, 6. Lexical training: engineering and construction. 7. Lexical training: medical sciences, agriculture and forestry 8. Lexical training: arts and applied arts, gastronomy, hotel management, tourism, commerce 9. Hospitalization in foreign language teaching at secondary vocational school. 10. Field teaching in a professionally specific environment 11. Students' microlearning on a sub-topic in a selected field, elaboration of a teaching text with audiovisual support. 12. Students' micro-approaches on a sub-vocational topic in a selected field, elaboration of a teaching text with audiovisual support 13. Papers on a sub-topic in the field of professional language.
|
Learning activities and teaching methods
|
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 26 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Define the specifics of the scientific text |
Skills |
---|
Communicate in Russian at B2 level |
Competences |
---|
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
define the specifics of professional language |
define the specifics of foreign language teaching in vocational education |
Skills |
---|
apply the specifics of foreign language teaching in vocational education |
work with professional dictionaries |
use professional vocabulary |
develop all language plans when teaching a foreign professional language |
work with specialized foreign language textbooks for relevant fields |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar |
Skills |
---|
Seminar |
Textual studies |
Competences |
---|
Skills demonstration |
Individual study |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar work |
Continuous assessment |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Continuous assessment |
Competences |
---|
Seminar work |
Self-evaluation |
Recommended literature
|
-
Rusko-český elektrotechnický a elektronický slovník = Russko-češskij slovar' po elektrotechnike i elektronike.. Praha : Státní nakladatelství technické literatury, 1990. ISBN 80-03-00234-6.
-
Slovar´ multitran.
-
Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme.. Olomouc, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
-
Terminy i opredelenija po vyčislitel´noj technike i informatike.
-
Bodnárová, K. Ruský jazyk : odborné texty pro střední odborné školy a střední odborná učiliště - obory stavební. Praha : SPN, 1986.
-
Csiriková, Marie; Klausová, Vlasta. Odborný překlad v praxi : cvičné texty pro rusisty. 1. vyd. Plzeň : Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-86898-90-3.
-
Dlouhá, O. Odborná ruština. Praha : Policejní akademie České republiky, 1999.
-
Hejlová, A., Kiršová, N. Ruský jazyk : odborné texty pro střední odborné školy a střední odborná učiliště - obory chemické a potravinářské. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990.
-
Hrbáčková, Ž. Ruský jazyk : odborné texty pro střední odborné školy a střední odborná učiliště - obory strojírenské. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
-
PEŠKOVÁ, Michaela., KUBÍKOVÁ, Kateřina, MIŠTEROVÁ, Ivona. Výuka odborného cizího jazyka na SOŠ a SOU (na příkladu stavebních a dřevozpracujících oborů). Pedagogická orientace/Journal of the Czech Pedagogical Society. 2022, 31(4), 55?84. 2022.
-
PEŠKOVÁ, Michaela, Petrova, Irena, Mišterová, Ivona. IKK a výuka odborného cizího jazyka. In: PEŠKOVÁ, Michaela, KUBÍKOVÁ, Kateřina (eds.). Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 4. 118-127. Plzeň: Západočeská univerzita. 2021.
-
Šepetková, M., Blazsek, R. Ruský jazyk : odborné texty pro střední odborné školy a střední odborná učiliště - obory dřevařské. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1989.
|