Lecturer(s)
|
-
Chytrá Iva, Mgr.
-
Levora Jan, Mgr.
|
Course content
|
1.Anatomical and neurophysiological principle of individually optimal posture. Assessing of the postural function level (static and dynamic components). Postural disorders and their prevention. Didactics principles of compiling the motor program for younger school age children. Breathing exercises. Primary prevention of selected civilization diseases. 2.Training and improvement of the two designated swimming race strokes, start jumping and basic water rescue techniques. Organizational and legal securing of swimming lessons at primary schools.
|
Learning activities and teaching methods
|
Collaborative instruction, One-to-One tutorial, Skills demonstration, Individual study, Students' self-study, Practicum
- Practical training (number of hours)
- 30 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 10 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 30 hours per semester
- Preparation for formative assessments (2-20)
- 15 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
aplikovat znalosti z biologie člověka v rozsahu učebních programů středních škol a teoretických předmětů z přechozího studia předmětu KTV/TV1 |
Skills |
---|
ovládat praktické dovednosti získané z předchozího studia tělesné výchovy na základní a střední škole a předmětů KTV/TV1, KTV/TV2 |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
vysvětlit neurofyziologické zákonitosti řízení pohybu |
sestavit obsah pohybové aktivity pro primární prevenci vybraných civilizačních chorob |
vysvětlit technicky správně a v souladu s pravidly plavání minimálně dva plavecké způsoby |
objasnit organizační a právní aspekty výuky plavání na základních školách v ČR |
Skills |
---|
aplikovat hodnocení statické a dynamické složky posturální funkce |
aplikovat neurofyziologické zákonitosti řízení pohybu je při sestavování spontánní a řízené pohybové aktivity v prostředí základní školy |
aplikovat uvolňovací, protahovací a posilovací kompenzační cvičení ve školním prostředí |
ukázat technicky správně a v souladu s pravidly plavání minimálně dva plavecké způsoby |
aplikovat základy záchrany tonoucího a dopomoci unavenému plavci |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Practicum |
Collaborative instruction |
Self-study of literature |
Individual study |
One-to-One tutorial |
Skills |
---|
Skills demonstration |
Practicum |
Individual study |
Discussion |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Test |
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Continuous assessment |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Individual presentation at a seminar |
Self-evaluation |
Recommended literature
|
-
Bursová, M. Kompenzační cvičení.. Praha : Grada, 2005.
-
Dobešová, P. Základy zdravotního cvičení.. Ostrava : DOMIGA, 2006.
-
Hoch, Miloslav. Plavání : Teorie a didaktika : Učebnice pro posl. stud. oboru tělesná výchova a sport. 1. vyd. Praha : SPN, 1983.
-
Krištofič, J. Gymnastika pro zdravotní a kondiční účely.. Praha : ISV, 2000.
-
Máček, M., Máčková, J. Fyziologie tělesných cvičení.. Praha : Onyx, 1995.
-
Mencl, Václav. Didaktika plavání : Určeno pro posl. učitelství všeobec. vzdělávacích předmětů. Plzeň : Pedagogická fakulta, 1988. ISBN 80-7043-003-6.
-
Motyčka Jaroslav a kol. Teorie plaveckých sportů. MU Brno, 2001. ISBN 80-210-2711-8.
|