Course: Organizing Movement and Sport Activities

» List of faculties » FPE » KTV
Course title Organizing Movement and Sport Activities
Course code KTV/OPSA
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 5
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Procházka Vojtěch, Mgr. Ph.D.
Course content
Classic and nontraditional possibilities of organization of movement activities in school and extracurricular P.E. and sport. Impact on all-round focus of development of participants. Specifics of organizational form: 1. motivational unit 2. practice lesson 3. development unit 4. control, diagnostics 5. girl, boy 6. co-educated 7. focused on recreation 8. game unit 9. fitness 10. competition 11. age homogeneous 12. different age groups 13. summary - discussion

Learning activities and teaching methods
Lecture with a video analysis, Cooperative instruction, Students' portfolio, Skills demonstration, Self-study of literature, Practicum
  • Preparation for an examination (30-60) - 60 hours per semester
  • Practical training (number of hours) - 26 hours per semester
  • Team project (50/number of students) - 50 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
  • Contact hours - 13 hours per semester
prerequisite
Knowledge
disponovat praktickými a teoretickými znalosti z oborů anatomie, fyziologie, sportovního tréninku, zdravotní TV, pohybových a míčových her četně atletiky a gymnastiky na úrovni státní zkoušky v bakalářském studiu TV
disponovat organizačními a komunikativními schopnosti
Skills
používat multiméda v základním rozsahu
provádět rešerše odborné literatury
propojit teoretické znalosti do komplexní organizace sportovních a pohybových aktivit
learning outcomes
Knowledge
vysvětlit teoretické základy problematiky
používat správnou odbornou terminologii
aplikovat teoretické poznatky v praxi
rozlišovat nároky věkově homogenních a věkově rozdílných skupin
odhadnout rizika spojená s vybranou sportovní a pohybovou aktivitou
Skills
sestavit projekt vybrané sportovní a pohybové aktivity
zhodnotit specifika diferencovaných skupin z hlediska organizace aktivity
rozpoznat chyby ve organizačním plánu aktivity
posoudit rizika vybrané aktivity a následně upravit organizační strukturu
provést výběr vhodných metodických pomůcek s ohledem na organizaci vybrané aktivity
zajistit bezpečnost sportovní a pohybové aktivity
teaching methods
Knowledge
Lecture with a video analysis
Practicum
Skills demonstration
Cooperative instruction
Self-study of literature
Students' portfolio
Skills
Lecture with visual aids
Practicum
Multimedia supported teaching
Skills demonstration
Individual study
Students' portfolio
assessment methods
Knowledge
Combined exam
Test
Individual presentation at a seminar
Skills demonstration during practicum
Group presentation at a seminar
Continuous assessment
Skills
Combined exam
Skills demonstration during practicum
Group presentation at a seminar
Continuous assessment
Recommended literature
  • Althoff, Katharina. Bewegung, Spiel und Sport für alle. Hildesheim, 2018. ISBN 978-3-96423-005-8.
  • Comfort, Paul. Performance assessment in strength and conditioning. London, 2018. ISBN 978-0-415-78938-7.
  • David J. Anspaugh. Developing Health Promotion Programs. Illinois, USA, 2005. ISBN 978157766391.
  • Holczerová, Vladimíra; Dvořáčková, Dagmar. Volnočasové aktivity pro seniory. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4697-5.
  • Choutka, Miroslav; Dovalil, Josef. Sportovní trénink. Praha : Olympia, 1991.
  • Kellmann, Michael. Sport, recovery, and performance : interdisciplinary insights. London, 2018. ISBN 978-1-138-28776-1.
  • Kolář, Petr. Sportovní hry ze světa : pravidla a základní metodika vybraných sportovních her. 2., rozš. vyd. Praha : Česká asociace Sport pro všechny, 2004. ISBN 80-86586-05-7.
  • Patricia McGlashan. Outdoor Inquiries. USA, 2007. ISBN 978032501120.
  • Rock, David. Jak pracuje váš mozek : strategie pro překonání rušivých vlivů, obnovení soustředění a pro bystřejší práci po celý den. Praha : Pragma, 2010. ISBN 978-80-7349-242-7.
  • Rubáš, K. Pohybové hry. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-371-2.
  • Rubáš, Karel. Sportovní příprava. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1996. ISBN 80-7082-294-5.
  • Rubáš, Karel. Základní atletické disciplíny. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-290-2.
  • Rychtecký, Antonín; Fialová, Ludmila. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přepracované vyd. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-659-7.
  • Theodore H. MacDonald. The social significance of health promotion. New York, 2003. ISBN 0415301963.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester