Lecturer(s)
|
-
Procházka Vojtěch, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
Classic and nontraditional possibilities of organization of movement activities in school and extracurricular P.E. and sport. Impact on all-round focus of development of participants. Specifics of organizational form: 1. motivational unit 2. practice lesson 3. development unit 4. control, diagnostics 5. girl, boy 6. co-educated 7. focused on recreation 8. game unit 9. fitness 10. competition 11. age homogeneous 12. different age groups 13. summary - discussion
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture with a video analysis, Cooperative instruction, Students' portfolio, Skills demonstration, Self-study of literature, Practicum
- Preparation for an examination (30-60)
- 60 hours per semester
- Practical training (number of hours)
- 26 hours per semester
- Team project (50/number of students)
- 50 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
- Contact hours
- 13 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
disponovat praktickými a teoretickými znalosti z oborů anatomie, fyziologie, sportovního tréninku, zdravotní TV, pohybových a míčových her četně atletiky a gymnastiky na úrovni státní zkoušky v bakalářském studiu TV |
disponovat organizačními a komunikativními schopnosti |
Skills |
---|
používat multiméda v základním rozsahu |
provádět rešerše odborné literatury |
propojit teoretické znalosti do komplexní organizace sportovních a pohybových aktivit |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
vysvětlit teoretické základy problematiky |
používat správnou odbornou terminologii |
aplikovat teoretické poznatky v praxi |
rozlišovat nároky věkově homogenních a věkově rozdílných skupin |
odhadnout rizika spojená s vybranou sportovní a pohybovou aktivitou |
Skills |
---|
sestavit projekt vybrané sportovní a pohybové aktivity |
zhodnotit specifika diferencovaných skupin z hlediska organizace aktivity |
rozpoznat chyby ve organizačním plánu aktivity |
posoudit rizika vybrané aktivity a následně upravit organizační strukturu |
provést výběr vhodných metodických pomůcek s ohledem na organizaci vybrané aktivity |
zajistit bezpečnost sportovní a pohybové aktivity |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture with a video analysis |
Practicum |
Skills demonstration |
Cooperative instruction |
Self-study of literature |
Students' portfolio |
Skills |
---|
Lecture with visual aids |
Practicum |
Multimedia supported teaching |
Skills demonstration |
Individual study |
Students' portfolio |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Combined exam |
Test |
Individual presentation at a seminar |
Skills demonstration during practicum |
Group presentation at a seminar |
Continuous assessment |
Skills |
---|
Combined exam |
Skills demonstration during practicum |
Group presentation at a seminar |
Continuous assessment |
Recommended literature
|
-
Althoff, Katharina. Bewegung, Spiel und Sport für alle. Hildesheim, 2018. ISBN 978-3-96423-005-8.
-
Comfort, Paul. Performance assessment in strength and conditioning. London, 2018. ISBN 978-0-415-78938-7.
-
David J. Anspaugh. Developing Health Promotion Programs. Illinois, USA, 2005. ISBN 978157766391.
-
Holczerová, Vladimíra; Dvořáčková, Dagmar. Volnočasové aktivity pro seniory. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4697-5.
-
Choutka, Miroslav; Dovalil, Josef. Sportovní trénink. Praha : Olympia, 1991.
-
Kellmann, Michael. Sport, recovery, and performance : interdisciplinary insights. London, 2018. ISBN 978-1-138-28776-1.
-
Kolář, Petr. Sportovní hry ze světa : pravidla a základní metodika vybraných sportovních her. 2., rozš. vyd. Praha : Česká asociace Sport pro všechny, 2004. ISBN 80-86586-05-7.
-
Patricia McGlashan. Outdoor Inquiries. USA, 2007. ISBN 978032501120.
-
Rock, David. Jak pracuje váš mozek : strategie pro překonání rušivých vlivů, obnovení soustředění a pro bystřejší práci po celý den. Praha : Pragma, 2010. ISBN 978-80-7349-242-7.
-
Rubáš, K. Pohybové hry. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-371-2.
-
Rubáš, Karel. Sportovní příprava. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1996. ISBN 80-7082-294-5.
-
Rubáš, Karel. Základní atletické disciplíny. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-290-2.
-
Rychtecký, Antonín; Fialová, Ludmila. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přepracované vyd. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-659-7.
-
Theodore H. MacDonald. The social significance of health promotion. New York, 2003. ISBN 0415301963.
|