Lecturer(s)
|
-
Macura Martin, Ing. Ph.D.
-
Dolejš Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
- General characteristics, principles and of information and database systems and their using at different levels of the educational system. - Entities in the database model of the school information system. - Principles, procedures and rules related to the using of school information systems in the roles of the teacher, pupil and parent. - Designing entity-relationship model with inclusion of important entities of the educational institution's information system. - Practical introduction with selected educational information and database systems. - Components and modules of school information systems, their use in pedagogical practice (practical use of modules of school information systems). - Administration of school information systems and their modules. - Technical and visual interconnection of the information system with the school website. - Systems, web services and software developed for the purpose of managing and organizing team work with regard to the conditions and environment of the educational institution. - The practical use of web services and software developed for the purpose of managing and organizing team work with regard to the conditions and environment of the educational institution.
|
Learning activities and teaching methods
|
E-learning, Multimedia supported teaching, Students' portfolio, Skills demonstration, Task-based study method, Seminar
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 5 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 10 hours per semester
- Practical training (number of hours)
- 20 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
znalosti na úrovni předmětu Databáze a databázové systémy z bakalářského studia |
Skills |
---|
dovednosti na úrovni předmětu Databáze a databázové systémy z bakalářského studia |
Competences |
---|
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
znát přehledně informační a databázové systémy užívané ve školách |
znát typické součásti a moduly školských informačních systémů, jejich praktické použití |
vnímat technické a vizuální provázání informačního systému se školním webem |
Skills |
---|
na modelových příkladech řešit situace vyplývající z praktického používání stěžejních modulů informačního systému školy z pohledu učitele a třídního učitele |
získat dovednosti se správou a administrací vybraných školských informačních a databázových systémů s ohledem na aktuální potřeby učitelské praxe |
Competences |
---|
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar |
E-learning |
Multimedia supported teaching |
Task-based study method |
Students' portfolio |
Skills |
---|
Seminar |
Individual study |
Skills demonstration |
Students' portfolio |
Task-based study method |
Competences |
---|
Seminar |
Self-study of literature |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Test |
Seminar work |
Individual presentation at a seminar |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Competences |
---|
Individual presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
DOSTÁL, Jiří. Školní informační systémy.. Olomouc, 2011. ISBN 978-80-244-2784-3.
-
SHAJAHAN, S. a R. PRIYADHARSHINI. Management information systems. New Delhi, 2004. ISBN 81-224-1549-0.
-
TATNALL, Arthur, Javier OSORIO a Adrie J VISSCHER. Information technology and educational management in the knowledge society. New York, 2005. ISBN 03-872-4044-6.
|