Lecturer(s)
|
-
Kašpar David, PhDr. Ph.D.
-
Hodan Karel, PhDr. Ph.D.
-
Dolejš Tomáš, Mgr. Ph.D.
-
Staněk Daniel, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
Introduction to Algorithms with emphasis on problem formulation and analysis tasks. Basic algorithmic structures. Principles of design examples to develop algorithmic thinking of primary school pupils. The programming environment for teaching algorithmic thinking. Appropriate methods and activities developing algorithmic thinking. Creating usable examples of the development of algorithmic thinking in their chosen programming environment.
|
Learning activities and teaching methods
|
Project-based instruction, Multimedia supported teaching, Students' portfolio, Skills demonstration, Task-based study method, Individual study, Lecture, Lecture with visual aids, Practicum
- Contact hours
- 13 hours per semester
- Practical training (number of hours)
- 26 hours per semester
- Preparation for formative assessments (2-20)
- 2 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 5 hours per semester
- Individual project (40)
- 40 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
zná vývojové diagramy a základní struktury programu |
vstupní znalosti na úrovni předmětu KVD/ALGV |
Skills |
---|
vstupní dovednosti na úrovni předmětu KVD/ALGV |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
umí se orientovat v problematice algoritmizace |
umí zvolit vhodné programovací prostředí pro výuku algoritmického myšlení |
Skills |
---|
dovede navrhnout vhodné metody a aktivity, které vedou k rozvoji algoritmického myšlení u žáků základních škol |
dovede vytvořit vhodné příklady, které podporují rozvoj algoritmického myšlení |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Lecture with visual aids |
Multimedia supported teaching |
Task-based study method |
Project-based instruction |
Skills |
---|
Seminar |
Task-based study method |
Skills demonstration |
Multimedia supported teaching |
Individual study |
Students' portfolio |
Competences |
---|
Interactive lecture |
Self-study of literature |
E-learning |
Task-based study method |
Multimedia supported teaching |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Test |
Continuous assessment |
Project |
Combined exam |
Written exam |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Portfolio |
Competences |
---|
Self-evaluation |
Combined exam |
Individual presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
Programování pro děti : naučte se programovat při tvorbě skvělých her. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3809-0.
-
Blaho, Andrej; Kalaš, Ivan. Imagine Logo : učebnice programování pro děti. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1015-X.
-
Tomcsányi, Peter. Imagine logo programovací prostředí pro děti. Brno : Computer press, 2006. ISBN 80-251-1218-7.
-
Töpfer, Pavel. Algoritmy a programovací techniky. 1. vyd. Praha : Prometheus, 1995. ISBN 80-85849-83-6.
-
Vaníček, Jiří; Mikeš, Radovan. Informatika pro základní školy a víceletá gymnázia. 3. díl. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1082-6.
|