Vyučující
|
-
Malý Adam, PhDr. Ph.D.
-
Ataie Karel, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Projektová výuka, mezipředmětové vazby a průřezová témata. Školní vzdělávací plán v návaznosti na RVP a autoevaluace. Bitmapová a vektorová grafika a jejich výuka. Programování a jeho výuka. Tvorba textů a její výuka. Tabulky a grafy a jejich výuka. Prezentace, zásady tvorby a její výuka. Internet, komunikace, tvorba webu ve výuce. Sítě a hardware a jejich výuka. Multimédia ve výuce. Počítače a společnost.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 55 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
interpretovat postavení informatiky v dokumentech týkajících se školské reformy, na základních školách |
vyhledávat elektronickou podporu pro výuku |
nalézt pozitiva i negativa v činnosti žáka pro jeho další rozvoj |
vyhledat vhodnou úlohu v materiálu určeném pro výuku informatiky |
Odborné dovednosti |
---|
obhájit v diskusi výběr podstatných výukových témat informatiky na základních školách |
používat vhodné formy a metody výuky s ohledem na výuku informatiky |
vytvořit přípravu vyučovací hodiny informatiky |
evaluovat odučenou hodinu |
vystupovat sám před třídou |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat oblasti výpočetní techniky týkající se výuky tohoto předmětu na daném základní škole |
ctít potřebu dodržování autorského zákonu a norem a nutnost je dále předávat |
popsat, jak lze počítače využít k integraci znevýhodněných osob do společnosti |
Odborné dovednosti |
---|
převést obsah dokumentů RVP do ŠVP |
vybrat metody pro výuku konkrétní tématiky včetně specifických metod výuky výpočetní techniky |
analyzovat tématiky a vybrat podstatné cíle vedoucí k jejímu zvládnutí žáky |
vytvořit soubor úloh, které povedou ke splnění daných cílů výuky |
kriticky zhodnotit svůj výstup a znalosti, hledat své silné a slabé stránky |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Řešení problémů, |
Skupinová konzultace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Učebnice výpočetní techniky pro daný typ školy..
-
HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Plzeň : Aleš Čeněk, 2007. ISBN 978-80-7380-065-9.
-
JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání. Obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6349-5.
-
JAVIS, M. Brilliant ideas for using ICT in the classroom: a very practical guide for teachers and lecturers. London, 2015. ISBN 978-0-415-64050-3.
-
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-978-X.
-
SIMMONS, C. a C. HAWKINS. Teaching Computing. Los Angeles, 2015. ISBN 978-1-4462-8252-6.
-
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Stuchlíková, I., T. Janík a et. al. Oborové didaktiky: vývoj ? stav ? perspektivy. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
-
Vaněk, Jiří; Novák, Jiří,; Kalika, David. Jak na Internet. 2015. ISBN 978-80-905802-8-2.
|