Předmět: Didaktika informatiky 2 pro ZŠ

» Seznam fakult » FPE » KVD
Název předmětu Didaktika informatiky 2 pro ZŠ
Kód předmětu KVD/DII2Z
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Malý Adam, PhDr. Ph.D.
  • Ataie Karel, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Projektová výuka, mezipředmětové vazby a průřezová témata. Školní vzdělávací plán v návaznosti na RVP a autoevaluace. Bitmapová a vektorová grafika a jejich výuka. Programování a jeho výuka. Tvorba textů a její výuka. Tabulky a grafy a jejich výuka. Prezentace, zásady tvorby a její výuka. Internet, komunikace, tvorba webu ve výuce. Sítě a hardware a jejich výuka. Multimédia ve výuce. Počítače a společnost.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Seminář
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 55 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
interpretovat postavení informatiky v dokumentech týkajících se školské reformy, na základních školách
vyhledávat elektronickou podporu pro výuku
nalézt pozitiva i negativa v činnosti žáka pro jeho další rozvoj
vyhledat vhodnou úlohu v materiálu určeném pro výuku informatiky
Odborné dovednosti
obhájit v diskusi výběr podstatných výukových témat informatiky na základních školách
používat vhodné formy a metody výuky s ohledem na výuku informatiky
vytvořit přípravu vyučovací hodiny informatiky
evaluovat odučenou hodinu
vystupovat sám před třídou
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vyjmenovat oblasti výpočetní techniky týkající se výuky tohoto předmětu na daném základní škole
ctít potřebu dodržování autorského zákonu a norem a nutnost je dále předávat
popsat, jak lze počítače využít k integraci znevýhodněných osob do společnosti
Odborné dovednosti
převést obsah dokumentů RVP do ŠVP
vybrat metody pro výuku konkrétní tématiky včetně specifických metod výuky výpočetní techniky
analyzovat tématiky a vybrat podstatné cíle vedoucí k jejímu zvládnutí žáky
vytvořit soubor úloh, které povedou ke splnění daných cílů výuky
kriticky zhodnotit svůj výstup a znalosti, hledat své silné a slabé stránky
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Diskuse,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Řešení problémů,
Skupinová konzultace,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Kombinovaná zkouška,
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Učebnice výpočetní techniky pro daný typ školy..
  • HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Plzeň : Aleš Čeněk, 2007. ISBN 978-80-7380-065-9.
  • JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání. Obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6349-5.
  • JAVIS, M. Brilliant ideas for using ICT in the classroom: a very practical guide for teachers and lecturers. London, 2015. ISBN 978-0-415-64050-3.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  • Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-978-X.
  • SIMMONS, C. a C. HAWKINS. Teaching Computing. Los Angeles, 2015. ISBN 978-1-4462-8252-6.
  • Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • Stuchlíková, I., T. Janík a et. al. Oborové didaktiky: vývoj ? stav ? perspektivy. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
  • Vaněk, Jiří; Novák, Jiří,; Kalika, David. Jak na Internet. 2015. ISBN 978-80-905802-8-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr