|
Vyučující
|
-
Benýr Pavel, PhDr. Ph.D.
-
Bluďovský Jan, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Projektová výuka, mezipředmětové vazby a průřezová témata. Školní vzdělávací plán v návaznosti na RVP a autoevaluace. Bitmapová a vektorová grafika a jejich výuka. Programování a jeho výuka. Tvorba textů a její výuka. Tabulky a grafy a jejich výuka. Prezentace, zásady tvorby a její výuka. Internet, komunikace, tvorba webu ve výuce. Sítě a hardware a jejich výuka. Multimédia ve výuce. Počítače a společnost.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 55 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| interpretovat postavení informatiky v dokumentech týkajících se školské reformy, na základních školách |
| vyhledávat elektronickou podporu pro výuku |
| nalézt pozitiva i negativa v činnosti žáka pro jeho další rozvoj |
| vyhledat vhodnou úlohu v materiálu určeném pro výuku informatiky |
| Odborné dovednosti |
|---|
| obhájit v diskusi výběr podstatných výukových témat informatiky na základních školách |
| používat vhodné formy a metody výuky s ohledem na výuku informatiky |
| vytvořit přípravu vyučovací hodiny informatiky |
| evaluovat odučenou hodinu |
| vystupovat sám před třídou |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vyjmenovat oblasti výpočetní techniky týkající se výuky tohoto předmětu na daném základní škole |
| ctít potřebu dodržování autorského zákonu a norem a nutnost je dále předávat |
| popsat, jak lze počítače využít k integraci znevýhodněných osob do společnosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| převést obsah dokumentů RVP do ŠVP |
| vybrat metody pro výuku konkrétní tématiky včetně specifických metod výuky výpočetní techniky |
| analyzovat tématiky a vybrat podstatné cíle vedoucí k jejímu zvládnutí žáky |
| vytvořit soubor úloh, které povedou ke splnění daných cílů výuky |
| kriticky zhodnotit svůj výstup a znalosti, hledat své silné a slabé stránky |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Řešení problémů, |
| Diskuse, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Řešení problémů, |
| Skupinová konzultace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Diskuse, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Řešení problémů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Kombinovaná zkouška, |
| Průběžné hodnocení, |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Učebnice výpočetní techniky pro daný typ školy..
-
HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Plzeň : Aleš Čeněk, 2007. ISBN 978-80-7380-065-9.
-
JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání. Obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6349-5.
-
JAVIS, M. Brilliant ideas for using ICT in the classroom: a very practical guide for teachers and lecturers. London, 2015. ISBN 978-0-415-64050-3.
-
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-978-X.
-
SIMMONS, C. a C. HAWKINS. Teaching Computing. Los Angeles, 2015. ISBN 978-1-4462-8252-6.
-
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Stuchlíková, I., T. Janík a et. al. Oborové didaktiky: vývoj ? stav ? perspektivy. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
-
Vaněk, Jiří; Novák, Jiří,; Kalika, David. Jak na Internet. 2015. ISBN 978-80-905802-8-2.
|