Předmět: Didaktika informatiky 3 pro ZŠ

» Seznam fakult » FPE » KVD
Název předmětu Didaktika informatiky 3 pro ZŠ
Kód předmětu KVD/DII3Z
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Malý Adam, PhDr. Ph.D.
  • Ataie Karel, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Reflexe výstupové praxe, analýza videozáznamu. Východiska ŠVP z RVP. Tvorba ŠVP v prostředí školy. Autoevaulvace. Projektová výuka. Klíčové kompetence, mezipředmětové vazby a jejich rozvoj. Vedení projektů. Projekty a jejich hodnocení. Software a hodnocení jeho kvality. Technické prostředky ve výuce. Odborná terminologie.

Studijní aktivity a metody výuky
Projektová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Skupinová konzultace, Demonstrace dovedností, Seminář
Předpoklady
Odborné znalosti
u studentů se předpokládá naplnění výstupních způsobilostí na úrovni předmětu KVD/DII2Z a předmětu KVD/DIDI1
Výsledky učení
student se dokáže zamyslet nad odučenou hodinou, umí ji zpětně analyzovat. Ze závěrů, které učiní, se dokáže poučit. Student dokáže najít východiska pro tvorbu ŠVP na základě RVP. Student dokáže přizpůsobit navrhovaný ŠVP specifikům dané školy. Student chápe smysl autoevaluace, zná její principy a dokáže najít východiska pro její aplikaci na škole. Student dokáže vysvětlit co je to projekt a uvést příklady jeho využití. Student umí vymyslet a realizovat projekt na zadané téma. Do projektu zvládne, je-li to žádoucí, začlenit průřezová témata či mezipředmětové vazby. Student ví, jaké jsou fáze projektu, zvládá je přibližně časově odhadnout a dokáže předpokládat možné problémy studentů při vytváření řešení. Student umí vyjmenovat příklady hodnocení studentských prací. Své znalosti umí aplikovat do hodnocení projektů. Student umí rozhodnout o kvalitě daného softwaru a svůj postoj umí na základě předložených faktů obhájit. Student ovládá běžné výukové prostředky využitelné ve výpočetní technice, ví, kdy je vhodné je při hodině využít a zná rizika spojená s jejich nadbytečným či nedostatečným využitím. Z profesních kompetencí učitele jsou částečně rozvíjeny zejména kompetence pedagogické a didaktické, diagnostické, sociální, komunikativní, organizační a řídící
Vyučovací metody
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Projektová výuka,
Skupinová konzultace,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Brookshear, J. Glenn; Smith, David T.; Brylow, Dennis. Informatika. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3805-2.
  • COLTON, A. et. al. The collaborative analysis of student learning: professional learning that promotes success for all. Thousands Oaks, 2016. ISBN 978-1-4833-5817-8.
  • HAZZAN, O. et. al. Guide to teaching computer science: an activity-based approach. London, 2014. ISBN 978-1-4471-6629-0.
  • Kalhous, Zdeněk; Obst, Otto. Didaktika sekundární školy. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0599-7.
  • MCKEOWN, S. a A. MCGLASHON. Brilliant ideas for using ICT in the inclusive classroom. London, 2015. ISBN 978-1-138-80902-4.
  • Pasch, Marvin; Koldinský, Milan. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
  • Stuchlíková, I., T. Janík a et. al. Oborové didaktiky: vývoj ? stav ? perspektivy. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr