Vyučující
|
-
Štětina Michal, doc. Ing. CSc.
-
Ataie Karel, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Informatika ve škole a její postavení v rámcově vzdělávacích programech. Příprava na vyučování výpočetní techniky. Stanovení cílů výuky a výběr učiva. Volba vyučovacích metod, organizačních forem a prostředků pro naplnění cílů. Hodnocení studentských projevů a prací. Trojúhelník učitel - student - počítač.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
E-learning, Diskuse, Dialogická výuka, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Seminář
- Kontaktní výuka
- 15 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
student má osvojeny vědomosti z oblasti psychologických základů výchovně vzdělávacího procesu a rozvoj osobnosti studenta a jeho motivaci v souvislosti s kvalitním vykonáváním budoucí učitelské profese. Student má přehled o používaných metodách pedagogické psychologie, psychologie učení a vyučování. Student má přehled o procesu transformačních změn v oblasti českého školství a zná základní dokumenty školské reformy. Student má znalostní a postojový základ pro aplikaci pedagogické teorie v oblasti didaktiky informatiky |
Výsledky učení |
---|
student umí vyjmenovat a prakticky použít vhodné formy a metody výuky specifické pro výpočetní techniku a dokáže vnímat její odlišnost vůči ostatním předmětům. Student má přehled o literatuře používané pro výuku informatiky, umí v ní nalézt vhodné úlohy a dokáže použitý materiál kriticky hodnotit. Student dbá na hygienu práce při výuce s počítačem, do hodiny zařazuje přestávky a vhodná cvičení pro předcházení RSI. Student dokáže plánovat hodinu a představit si její průběh. Na tomto základě je schopen vytvořit přípravu vyučovací hodiny. Student zvládne hodnotit činnost žáka, dokáže najít pozitiva i negativa a vhodně je využít pro další rozvoj žáka. Student ví, kde se nachází dokumenty týkající se školské reformy, zná jejich obsah a chápe z nich postavení informatiky na daném typu školy. Student dokáže vyhledávat elektronickou podporu pro výuku |
Vyučovací metody |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Učebnice a metodické příručky předmětů informatiky a výpočetní techniky na SŠ a SOU.
-
Učebnice výpočetní techniky pro daný typ školy a elektronické zdroje..
-
Brdička, Bořivoj. Role internetu ve vzdělávání : studijní materiál pro učitele snažící se uplatnit moderní technologie ve výuce. Kladno : Aisis, 2003. ISBN 80-239-0106-0.
-
Mašek, Jan; Michalík, Petr; Vrbík, Václav. Otevřené technologie ve výuce. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-254-3.
-
Soukup, Jiří; Pejsar, Zdeněk; Balcarová, Anita. Multimédia ve výuce. Ústí nad Labem : Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2004. ISBN 80-7044-555-6.
-
Turek, Ivan. Didaktika technických predmetov. 1. vyd. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1987.
-
Zemanová, Petra; Ručková, Zuzana. Jak si zachovat zdraví u počítače. Praha : Computer Press, 2001. ISBN 80-7226-546-6.
|