Předmět: Didaktika předmětů výpočetní techniky

» Seznam fakult » FPE » KVD
Název předmětu Didaktika předmětů výpočetní techniky
Kód předmětu KVD/DVT
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Štětina Michal, doc. Ing. CSc.
  • Ataie Karel, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Informatika ve škole a její postavení v rámcově vzdělávacích programech. Příprava na vyučování výpočetní techniky. Stanovení cílů výuky a výběr učiva. Volba vyučovacích metod, organizačních forem a prostředků pro naplnění cílů. Hodnocení studentských projevů a prací. Trojúhelník učitel - student - počítač.

Studijní aktivity a metody výuky
E-learning, Diskuse, Dialogická výuka, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Seminář
  • Kontaktní výuka - 15 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
student má osvojeny vědomosti z oblasti psychologických základů výchovně vzdělávacího procesu a rozvoj osobnosti studenta a jeho motivaci v souvislosti s kvalitním vykonáváním budoucí učitelské profese. Student má přehled o používaných metodách pedagogické psychologie, psychologie učení a vyučování. Student má přehled o procesu transformačních změn v oblasti českého školství a zná základní dokumenty školské reformy. Student má znalostní a postojový základ pro aplikaci pedagogické teorie v oblasti didaktiky informatiky
Výsledky učení
student umí vyjmenovat a prakticky použít vhodné formy a metody výuky specifické pro výpočetní techniku a dokáže vnímat její odlišnost vůči ostatním předmětům. Student má přehled o literatuře používané pro výuku informatiky, umí v ní nalézt vhodné úlohy a dokáže použitý materiál kriticky hodnotit. Student dbá na hygienu práce při výuce s počítačem, do hodiny zařazuje přestávky a vhodná cvičení pro předcházení RSI. Student dokáže plánovat hodinu a představit si její průběh. Na tomto základě je schopen vytvořit přípravu vyučovací hodiny. Student zvládne hodnotit činnost žáka, dokáže najít pozitiva i negativa a vhodně je využít pro další rozvoj žáka. Student ví, kde se nachází dokumenty týkající se školské reformy, zná jejich obsah a chápe z nich postavení informatiky na daném typu školy. Student dokáže vyhledávat elektronickou podporu pro výuku
Vyučovací metody
Seminární výuka (diskusní metody),
E-learning,
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Učebnice a metodické příručky předmětů informatiky a výpočetní techniky na SŠ a SOU.
  • Učebnice výpočetní techniky pro daný typ školy a elektronické zdroje..
  • Brdička, Bořivoj. Role internetu ve vzdělávání : studijní materiál pro učitele snažící se uplatnit moderní technologie ve výuce. Kladno : Aisis, 2003. ISBN 80-239-0106-0.
  • Mašek, Jan; Michalík, Petr; Vrbík, Václav. Otevřené technologie ve výuce. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-254-3.
  • Soukup, Jiří; Pejsar, Zdeněk; Balcarová, Anita. Multimédia ve výuce. Ústí nad Labem : Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2004. ISBN 80-7044-555-6.
  • Turek, Ivan. Didaktika technických predmetov. 1. vyd. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1987.
  • Zemanová, Petra; Ručková, Zuzana. Jak si zachovat zdraví u počítače. Praha : Computer Press, 2001. ISBN 80-7226-546-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr