|
Vyučující
|
-
Hošťálek Karel, doc. Ing. CSc.
-
Bluďovský Jan, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Informatika ve škole a její postavení v rámcově vzdělávacích programech. Příprava na vyučování výpočetní techniky. Stanovení cílů výuky a výběr učiva. Volba vyučovacích metod, organizačních forem a prostředků pro naplnění cílů. Hodnocení studentských projevů a prací. Trojúhelník učitel - student - počítač.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
E-learning, Diskuse, Dialogická výuka, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Seminář
- Kontaktní výuka
- 15 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 15 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| student má osvojeny vědomosti z oblasti psychologických základů výchovně vzdělávacího procesu a rozvoj osobnosti studenta a jeho motivaci v souvislosti s kvalitním vykonáváním budoucí učitelské profese. Student má přehled o používaných metodách pedagogické psychologie, psychologie učení a vyučování. Student má přehled o procesu transformačních změn v oblasti českého školství a zná základní dokumenty školské reformy. Student má znalostní a postojový základ pro aplikaci pedagogické teorie v oblasti didaktiky informatiky |
| Výsledky učení |
|---|
| student umí vyjmenovat a prakticky použít vhodné formy a metody výuky specifické pro výpočetní techniku a dokáže vnímat její odlišnost vůči ostatním předmětům. Student má přehled o literatuře používané pro výuku informatiky, umí v ní nalézt vhodné úlohy a dokáže použitý materiál kriticky hodnotit. Student dbá na hygienu práce při výuce s počítačem, do hodiny zařazuje přestávky a vhodná cvičení pro předcházení RSI. Student dokáže plánovat hodinu a představit si její průběh. Na tomto základě je schopen vytvořit přípravu vyučovací hodiny. Student zvládne hodnotit činnost žáka, dokáže najít pozitiva i negativa a vhodně je využít pro další rozvoj žáka. Student ví, kde se nachází dokumenty týkající se školské reformy, zná jejich obsah a chápe z nich postavení informatiky na daném typu školy. Student dokáže vyhledávat elektronickou podporu pro výuku |
| Vyučovací metody |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| E-learning, |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Učebnice a metodické příručky předmětů informatiky a výpočetní techniky na SŠ a SOU.
-
Učebnice výpočetní techniky pro daný typ školy a elektronické zdroje..
-
Brdička, Bořivoj. Role internetu ve vzdělávání : studijní materiál pro učitele snažící se uplatnit moderní technologie ve výuce. Kladno : Aisis, 2003. ISBN 80-239-0106-0.
-
Mašek, Jan; Michalík, Petr; Vrbík, Václav. Otevřené technologie ve výuce. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-254-3.
-
Soukup, Jiří; Pejsar, Zdeněk; Balcarová, Anita. Multimédia ve výuce. Ústí nad Labem : Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2004. ISBN 80-7044-555-6.
-
Turek, Ivan. Didaktika technických predmetov. 1. vyd. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1987.
-
Zemanová, Petra; Ručková, Zuzana. Jak si zachovat zdraví u počítače. Praha : Computer Press, 2001. ISBN 80-7226-546-6.
|