|
Vyučující
|
-
Benýr Pavel, PhDr. Ph.D.
-
Bluďovský Jan, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Hospitace na určených hodinách. Reflexe vyučovacích hodin v dokumentu. Reflexe vyučovacích hodin v diskusi.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Studijní praxe, Exkurze, výuka v terénu
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 5 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 2 hodiny za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| sumarizovat poznatky z diskuse k edukačnímu procesu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vybrat podstatné okamžiky ovlivňující výuku a výchovný proces |
| posoudit konkrétní výukový proces a jeho jednotlivé aspekty, zejména připravenost učitele na hodinu a jeho dovednosti, pracovní klima ve třídě, aktivita žáků a jejich zájem, vztah žáků a učitele a hodnocení studentů učitelem |
| diskutovat na odborné úrovni o jednotlivých aspektech edukačního procesu v konkrétní i obecné rovině |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
| bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
| bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
| bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| uvést příklady na základě poznatky z diskuse k edukačnímu procesu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| porovnat podstatné okamžiky ovlivňující výuku a výchovný proces na různých konkrétních případech |
| formulovat předpoklady úpravy konkrétního výukového procesu a jeho jednotlivých aspektů, zejména připravenost učitele na hodinu a jeho dovednosti, pracovní klima ve třídě, aktivita žáků a jejich zájem, vztah žáků a učitele a hodnocení studentů učitelem |
| vyjádřit na odborné úrovni vlastní názor o jednotlivých aspektech edukačního procesu v konkrétní i obecné rovině |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Studijní praxe, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Studijní praxe, |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Studijní praxe, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Čapek, Robert. Pedagogická praxe pro studenty : (od hospitace k souvislé praxi). Hradec Králové : Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-412-X.
-
Kepka, Josef. Pedagogická praxe. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
-
Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
-
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-681-0.
|