|
Vyučující
|
-
Bluďovský Jan, PhDr. Ph.D.
-
Tušková Judita, doc. PhDr. Ph.D.
-
Hošťálek Karel, doc. Ing. CSc.
-
Benešová Eliška, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Různorodá počítačová podpora výuky jednotlivých vzdělávacích oblastí a průřezových témat. Didaktické zásady výuky vybraných tematických celků: Historický vývoj užití počítačových systémů v souladu s různými teoriemi vzdělávání a jejich promítnutí do současnosti. Internet a didaktické aspekty využití jeho součástí a s nimi spojených činností ve výuce. Projekty výuky s internetovou podporou. Výukový program. Pojmové mapy. Mikrosvěty, simulace a MUVE. Digitální vyprávění. Digitální gramotnost.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, E-learning, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vyhledat elektronické materiály, jimiž lze podpořit výuku přinejmenším jeho aprobačních předmětů |
| charakterizovat na základě vhodných kritérií po samostatném seznámení na hlubší úrovni nový software |
| řídit se dle obecného zadání, v jehož rámci má možnost rozvinout své dovednosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| prokazovat potřebný stupeň čtenářské gramotnosti při práci s textem |
| využívat dovednosti vyplývající z digitální gramotnosti |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| porovnat jednotlivé standardy, pravidla a doporučení vztahující se k využívání digitálních technologií učiteli i žáky včetně etického rozměru jejich chování |
| interpretovat možnosti využití digitálních technologií ve vzdělávacím procesu na příslušném stupni dle svého studijního programu v souladu s vývojovými směry |
| nalézt konkrétní příklady pro různé oblasti otevřených technologií s možnostmi jejich využití |
| představit v moderované prezentaci vlastní podporu pro výuku a vybranou cizí pomůcku počítačové podpory výuky jeho druhého aprobačního předmětu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| rozlišit různé koncepty pojetí digitální gramotnosti s uvedením do souvislosti se znalostmi o gramotnosti obecně i jejích dalších přívlastcích |
| zdůvodnit na základě analýzy výběr témat a prostředků pro tvorbu jednotlivých počítačových podpor výuky odpovídajících stupni jeho studijního programu |
| vytvořit soubor pojmových map s využitím vybraného vhodného softwaru pro obohacení výuky určené vzdělávací oblasti |
| vyhodnotit přínos jednotlivých současných tendencí využití digitálních technologií ve výuce v návaznosti na aktivní sledování a na znalost etap předchozího vývoje |
| zhodnotit, při vědomí vlivu dalších vědeckých disciplín, různé způsoby využití internetu ve výuce na základě znalosti metodiky jejich aplikace |
| sestavit projekt ke zvolenému průřezovému tématu, v jehož rámci bude mít ústřední pozici internetová podpora |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| E-learning, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Prezentace práce studentů, |
| Samostatná práce studentů, |
| E-learning, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Přednáška s diskusí, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Samostudium, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| E-learning, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Přednáška s diskusí, |
| Demonstrace dovedností, |
| Skupinová výuka, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Skupinová prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Kombinovaná zkouška, |
| Skupinová prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Kombinovaná zkouška, |
| Formativní hodnocení, |
| Vzájemné hodnocení studentů, |
|
Doporučená literatura
|
-
Brdička, Bořivoj. Role internetu ve vzdělávání : studijní materiál pro učitele snažící se uplatnit moderní technologie ve výuce. Kladno : Aisis, 2003. ISBN 80-239-0106-0.
-
ČERNÝ, M. DigCompEdu: Digitální kompetence učitelů od teorie k praxi. Praha: NPI. 2023.
-
Filipi, Z., Rohlíková, L. Počítačem podporovaná výuka (e-kurz). Plzeň: ZČU.
-
Neumajer, Ondřej; Rohlíková, Lucie,; Zounek, Jiří. Učíme se s tabletem : využití mobilních technologií ve vzdělávání. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-7478-768-3.
-
SEO, K. K. Using social media effectively in the classroom: blogs, wikis, twitter, and more. New York, 2013. ISBN 978-0-415-89680-1.
-
Zounek, J., Juhaňák, L., Staudková, H., & Poláček, J. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi.. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2021. ISBN 978-80-7676-175-9.
|