|
Vyučující
|
-
Böhm Ivan, doc. PaedDr. CSc.
-
Korseltová Věra, Mgr. Ph.D.
-
Brunátová Ladislava, PhDr. Ph.D.
-
Lahutsina Marina, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Interpretace dětského výtvarného projevu. Dětský výtvarný projev - vznik, podstata, vývoj, charakteristika, funkce, typologie. Psychofyziologické podmínky předškolního dítěte pro výtvarné aktivity. Výtvarný projev v kontextu osobnostního rozvoje. Typologie výtvarného projevu 2. Pohled na minulost a současnost výtvarné výchovy předškolních dětí z hlediska uplatňovaných škol, programů a metod. Historické proměny přístupů k dětskému výtvarnému projevu. Dětský výtvarný projev v kontextu pedocentrických tendencí 20. století 3. Rámcový vzdělávací program pro předškolní Vv. Možnosti rozvíjení klíčových kompetencí při výtvarných činnostech v MŠ. Konkretizace očekávaných výstupů RVP PV 4. Řetězení výtvarných úkolů pro předškoláky - výtvarné řady a projekty. Otázky systematického plánování výtvarných činností. Didaktická charakteristika výtvarných forem a technik, a jejich přehled. 5. Provázání výtvarných činností s ostatními okruhy činností v mateřské škole. Mezioborové souvislosti předškolního vzdělávání 7. Reflektivní dialog nad výtvarnou tvorbou a jeho potenciál pro osobnostní rozvoj dítěte 6. Artefiletika pro předškoláky jako jedno z možných pojetí výtvarné výchovy v mateřské škole 7. Nápad jako klíčový moment výtvarné tvorby. Metody rozvoje tvořivosti ve výtvarné výchově dětí v mateřské škole. Explorační výtvarné činnosti 8. Rozvíjení vizuální gramotnosti dětí předškolního věku. Vizuální kultura a role obrazu v současné společnosti. Kulturní kompetence 9. Galerijní a muzejní edukace ve vztahu k MŠ. Předškolní děti a výtvarné umění. Umělecké dílo současnosti i minulosti jako inspirační východisko výtvarných aktivit pro děti v mateřské škole. Zprostředkování umění ve veřejném prostoru. 10. Hračka - její design a edukační funkce. 11. Dětská ilustrace a její edukační potenciál. Možnosti 12. Současné kurátorské přístupy - možnosti prezentace dětské výtvarné tvorby a kontakt s veřejností
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Přednáška s demonstrací
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat koncepty zvolených uměleckých děl; |
| objasnit některé soudobé umělecké tendence; |
| interpretovat zvolené umělecké dílo současnosti i minulosti. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat a interpretovat dětskou výtvarnou práci; |
| navrhnout, připravit a strukturovat výtvarné činnosti v MŠ na základě didaktických kategorií; |
| ověřit a reflektovat vlastní didaktickou práci ve výtvarné výchově; |
| přizpůsobit výtvarnou činnost konkrétní věkové skupině dětí. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat a objasnit specifika výtvarného projevu dětí předškolního věku; |
| nalézat souvislosti mezi konkrétními uměleckými projevy výtvarné kultury a výtvarnými aktivitami dětí; |
| charakterizovat didaktické funkce výtvarných činností v procesu výtvarné výchovy dětí předškolního věku; |
| popsat a objasnit koncepci Rámcového vzdělávacího plánu pro předškolní vzdělávání; |
| objasnit pojem "vizuální gramotnost". |
| Odborné dovednosti |
|---|
| transformovat dané učivo RVP do vhodného výtvarného úkolu; |
| realizovat strukturovaný návrh výtvarných činností se skupinou dětí v MŠ; |
| ověřit a reflektovat realizované výtvarné činnosti v MŠ; |
| verbalizovat a písemně vyjádřit závěry reflexe realizovaných výtvarných činností v MŠ; |
| zprostředkovat umělecké dílo dětem v mateřské škole. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Diskuse, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Individuální konzultace, |
| Skupinová konzultace, |
| Samostudium, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Sebehodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Fulková, Marie; Hajdušková, Lucie,; Sehnalíková, Vladimíra. Galerijní a muzejní edukace 1 : vlastní cestou k umění : vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. V Praze : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5.
-
Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy : Skripta pro posl. pedag. fak.. Praha : Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-368-5.
-
Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I / Helena Hazuková, Pavel Šamšula. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
-
Podlipský, Rudolf; Vančát, Jaroslav,; Uhl Skřivanová, Věra,; Zikmundová, Vladimíra. Tvořivost ve výtvarné výchově : a její účinky na všeobecné vzdělávání. První vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0728-6.
-
Rochovská, Ivana; Krupová, Dagmar. Umělci v mateřské škole : aktivity zaměřené na interpretaci výtvarného umění. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1120-4.
-
Slavíková V., Slavík J., Hazuková H. Výtvarné čarování - artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta: Praha, 2000.
-
Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
-
Slavíková, Vladimíra; Slavík, Jan,; Eliášová, Sylva. Dívej se, tvoř a povídej! : artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2.
-
Svobodová Marie. Výtvarná výchova v předškolním věku : určeno učitelkám mateřských škol, rodičům, prarodičům a všem, kdo výtvarně pracují s dětmi předškolního věku. Havlíčkův Brod : Nakladatelství TOBIÁŠ, 1998. ISBN 80-85808-47-1.
-
Uhl Skřivanová, Věra. Pedagogika umění - umění pedagogiky, aneb, Přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-7414-663-3.
-
Uhl Skřivanová, Věra, Plíhalová, Monika. Všeobecně vzdělávací potenciál výtvarných činností v mateřské škole. 2. část. Speciál pro mateřské školy. 2/2020. 2020, ISSN 2571-0591.
-
Uhl Skřivanová, Věra, Plíhalová, Monika. Všeobecně vzdělávací potenciál výtvarných činností v mateřské škole. Speciál pro mateřské školy. 6/2019. 2019, ISSN 2571-0591.
-
Uždil, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta : výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7.
|