Lecturer(s)
|
-
Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
Children's art work - origin, nature, evolution, characteristics, functions, typology, interpretation. Psychophysiological condition of the child's preschool art activities. A look at past and present of visual culture art education with preschool children from the perspective of applied school programs and methods. Framework curriculum for pre-school visual culture art education. Plan and conception of visual culture art education. Methods and forms in visual culture art education. Development creativity in visual culture art education. Description and overview of art activities. Game, experiment and etude. Didactic characteristics of art forms and techniques and their overview. Topics and tasks in preschool visual culture art education. Artistic activities in the context of applied pedagogy. Aftefiletics for preschoolers. Preschool children and art. Toy. Illustrations.
|
Learning activities and teaching methods
|
Task-based study method, Seminar classes, Lecture with visual aids
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 40 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
absolvovat předměty KVK/UPVV, KVK/VUTP a KVK/DVČ1; |
popsat koncepty zvolených uměleckých děl; |
objasnit některé soudobé umělecké tendence; |
interpretovat zvolené umělecké dílo současnosti i minulosti; |
Skills |
---|
analyzovat a interpretovat dětskou výtvarnou práci; |
navrhnout, připravit a strukturovat výtvarné činnosti v MŠ na základě didaktických kategorií; |
ověřit a reflektovat vlastní didaktickou práci ve výtvarné výchově; |
přizpůsobit výtvarnou činnost konkrétní věkové skupině dětí; |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
popsat a objasnit specifika výtvarného projevu dětí předškolního věku; |
nalézat souvislosti mezi konkrétními uměleckými projevy výtvarné kultury a výtvarnými aktivitami dětí; |
charakterizovat didaktické funkce výtvarných činností v procesu výtvarné výchovy dětí předškolního věku; |
popsat a objasnit koncepci Rámcového vzdělávacího plánu pro předškolní vzdělávání; |
Skills |
---|
transformovat dané učivo RVP do vhodného výtvarného úkolu; |
realizovat strukturovaný návrh výtvarných činností se skupinou dětí v MŠ; |
ověřit a reflektovat realizované výtvarné činnosti v MŠ; |
verbalizovat a písemně vyjádřit závěry reflexe realizovaných výtvarných činností v MŠ; |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Discussion |
Multimedia supported teaching |
One-to-One tutorial |
Group discussion |
Self-study of literature |
Textual studies |
Skills |
---|
Interactive lecture |
Collaborative instruction |
Cooperative instruction |
Students' portfolio |
Individual study |
Seminar |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Continuous assessment |
Skills |
---|
Seminar work |
Individual presentation at a seminar |
Skills demonstration during practicum |
Practical exam |
Self-evaluation |
Recommended literature
|
-
Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy : Skripta pro posl. pedag. fak.. Praha : Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-368-5.
-
Slavíková V., Slavík J., Hazuková H. Výtvarné čarování - artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta: Praha, 2000.
-
Slavíková, Vladimíra; Slavík, Jan,; Eliášová, Sylva. Dívej se, tvoř a povídej! : artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2.
-
Svobodová Marie. Výtvarná výchova v předškolním věku : určeno učitelkám mateřských škol, rodičům, prarodičům a všem, kdo výtvarně pracují s dětmi předškolního věku. Havlíčkův Brod : Nakladatelství TOBIÁŠ, 1998. ISBN 80-85808-47-1.
-
Uždil, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta : výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7.
|