|
Vyučující
|
-
Fric Tomáš, prof. akad. soch. dr. h. c.
-
Korseltová Věra, Mgr. Ph.D.
-
Černoušek Zdeněk, MgA. et MgA. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod k materiálovým experimentům v kontextu současného umění 2. Příčiny a následky proměn výtvarných technik v umění 20. a 21. století 3. Specifika tradičních a netradičních výrazových prostředků v umění 20. a 21. století 4. Význam a úloha výtvarné explorace v umění současnosti i minulosti 5. Experimentální pojetí kresby a malby v současném umění 6. Materiálová explorace v kontextu současného umění 7. Vlastnosti materiálu jako determinanta uměleckého díla 8. Příprava výtvarných experimentů a zajištění podmínek k materiálovým exploracím 9. Podoby realizace výtvarných experimentů a materiálových explorací (např. využití principu participace v umění, gesto a možnosti pohybu ve výtvarné tvorbě, experimenty s barvou a barevnou nadsázkou, percepce reality a zkoumání jejího vlivu na proces tvorby, explorace vztahu figury a pozadí v obraze, hravá interpretace obrazu vznikajícího v čase a prostoru, akumulace materiálu a práce s variacemi reliéfů a struktur) 10. Reflexe přínosu výtvarných experimentů na cestě k autentické výtvarné výpovědi 11. Reflexe průběhu a výsledků výtvarných experimentů v kontextu současného umění 12. Způsoby prezentace výsledků materiálových experimentů a explorací 13. Didaktické aspekty uplatňování materiálových experimentů a explorací
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| na příkladech konkrétních děl současnosti a minulosti objasnit některé umělecké koncepty; |
| vysvětlit rozdíl mezi tradičními a netradičními výtvarnými prostředky. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| zkoumat vlastnosti různých materiálů a využívat je ve vlastní tvorbě; |
| navrhovat a realizovat výtvarnou práci ve vztahu ke zvoleným konceptům; |
| analyzovat, interpretovat a kriticky hodnotit vlastní výtvarnou tvorbu. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat proměny výtvarných technik v umění 20. a 21. století a demonstrovat je na příkladech konkrétních děl; |
| charakterizovat a rozlišit vlastnosti různých materiálů a specifika netradičních výtvarných prostředků. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| zkoumat, ověřovat a adekvátně využít účinky netradičních výtvarných technik a postupů; |
| experimentovat s výrazovými možnostmi kresby a malby; |
| koncipovat vlastní výtvarné experimenty; |
| uplatňovat a rozvíjet autentické výtvarné záměry ve vlastní výtvarné tvorbě; |
| posoudit didaktické aspekty výtvarné explorace. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Diskuse, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Individuální konzultace, |
| Skupinová konzultace, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Samostudium, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Sebehodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Portfolio, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Skupinová prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Vitamin D: New Perspectives In Drawing. London: Phaidon, 2016. ISBN 9780714857138.
-
Vitamin 3-D: newperspectives in sculpture and installation. London: Phaidon, 2009. ISBN 978-0-71484-974-4.
-
Beranová, Pavla. Ateliér veškerého sochařství: ateliér Kurta Gebauera na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze = The studio of universal sculpture : the studio of Kurt Gebauer attheAcademyofArts, Architecture& Design, Prague.. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2010. ISBN 978-80-86863-30-6.
-
Foster, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
-
Kerhartová, Jana. Humor a hra v Galerii H. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7290-888-2.
-
LOOS, Adolf a Bohumil MARKALOUS. Řeči do prázdna: soubor statí o architektuře, bydlení, ústroji a jiných praktických věcech.. 2001. ISBN 80-86359-06-9.
-
NAVRÁTIL, O. Řečiště a vlna. České umění a environmentální problematika na počátku 21. století. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9837-4.
-
O'DOHERTY, Brian. Uvnitř bílé krychle: ideologie galerijního prostoru. Praha: tranzit.cz. Navigace, 2014. ISBN 978-80-87259-30-6.
-
PUČEROVÁ, Klára, Petr KRATOCHVÍL, Dan MERTA, Petra VLACHYNSKÁ, Ludvík HLAVÁČEK, Denisa VÁCLAVOVÁ, Radoslava SCHMELZOVÁ, Marie FOLTÝNOVÁ, Radek HORÁČEK a Tomáš KNOFLÍČEK. Z galerie ven! Umění v českém veřejném prostoru po roce 1989.. Praha: Galerie Jaroslava Fragnera & Architectura, 2022. ISBN 978-80-88161-17-2.
|