Předmět: Experimentální využití materiálů a technik v kontextu současného umění a edukace

» Seznam fakult » FPE » KVK
Název předmětu Experimentální využití materiálů a technik v kontextu současného umění a edukace
Kód předmětu KVK/EMT
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nováček Ladislav, prof. akad. soch. dr. h. c.
  • Fialová Andrea, Mgr. Ph.D.
  • Dvořák Ivan, MgA. et MgA. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod k materiálovým experimentům v kontextu současného umění 2. Příčiny a následky proměn výtvarných technik v umění 20. a 21. století 3. Specifika tradičních a netradičních výrazových prostředků v umění 20. a 21. století 4. Význam a úloha výtvarné explorace v umění současnosti i minulosti 5. Experimentální pojetí kresby a malby v současném umění 6. Materiálová explorace v kontextu současného umění 7. Vlastnosti materiálu jako determinanta uměleckého díla 8. Příprava výtvarných experimentů a zajištění podmínek k materiálovým exploracím 9. Podoby realizace výtvarných experimentů a materiálových explorací (např. využití principu participace v umění, gesto a možnosti pohybu ve výtvarné tvorbě, experimenty s barvou a barevnou nadsázkou, percepce reality a zkoumání jejího vlivu na proces tvorby, explorace vztahu figury a pozadí v obraze, hravá interpretace obrazu vznikajícího v čase a prostoru, akumulace materiálu a práce s variacemi reliéfů a struktur) 10. Reflexe přínosu výtvarných experimentů na cestě k autentické výtvarné výpovědi 11. Reflexe průběhu a výsledků výtvarných experimentů v kontextu současného umění 12. Způsoby prezentace výsledků materiálových experimentů a explorací 13. Didaktické aspekty uplatňování materiálových experimentů a explorací

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
na příkladech konkrétních děl současnosti a minulosti objasnit některé umělecké koncepty;
vysvětlit rozdíl mezi tradičními a netradičními výtvarnými prostředky.
Odborné dovednosti
zkoumat vlastnosti různých materiálů a využívat je ve vlastní tvorbě;
navrhovat a realizovat výtvarnou práci ve vztahu ke zvoleným konceptům;
analyzovat, interpretovat a kriticky hodnotit vlastní výtvarnou tvorbu.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat proměny výtvarných technik v umění 20. a 21. století a demonstrovat je na příkladech konkrétních děl;
charakterizovat a rozlišit vlastnosti různých materiálů a specifika netradičních výtvarných prostředků.
Odborné dovednosti
zkoumat, ověřovat a adekvátně využít účinky netradičních výtvarných technik a postupů;
experimentovat s výrazovými možnostmi kresby a malby;
koncipovat vlastní výtvarné experimenty;
uplatňovat a rozvíjet autentické výtvarné záměry ve vlastní výtvarné tvorbě;
posoudit didaktické aspekty výtvarné explorace.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Přednáška založená na výkladu,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Vitamin D: New Perspectives In Drawing. London: Phaidon, 2016. ISBN 9780714857138.
  • Vitamin 3-D: newperspectives in sculpture and installation. London: Phaidon, 2009. ISBN 978-0-71484-974-4.
  • Beranová, Pavla. Ateliér veškerého sochařství: ateliér Kurta Gebauera na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze = The studio of universal sculpture : the studio of Kurt Gebauer attheAcademyofArts, Architecture& Design, Prague.. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2010. ISBN 978-80-86863-30-6.
  • Foster, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
  • Kerhartová, Jana. Humor a hra v Galerii H. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7290-888-2.
  • LOOS, Adolf a Bohumil MARKALOUS. Řeči do prázdna: soubor statí o architektuře, bydlení, ústroji a jiných praktických věcech.. 2001. ISBN 80-86359-06-9.
  • NAVRÁTIL, O. Řečiště a vlna. České umění a environmentální problematika na počátku 21. století. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9837-4.
  • O'DOHERTY, Brian. Uvnitř bílé krychle: ideologie galerijního prostoru. Praha: tranzit.cz. Navigace, 2014. ISBN 978-80-87259-30-6.
  • PUČEROVÁ, Klára, Petr KRATOCHVÍL, Dan MERTA, Petra VLACHYNSKÁ, Ludvík HLAVÁČEK, Denisa VÁCLAVOVÁ, Radoslava SCHMELZOVÁ, Marie FOLTÝNOVÁ, Radek HORÁČEK a Tomáš KNOFLÍČEK. Z galerie ven! Umění v českém veřejném prostoru po roce 1989.. Praha: Galerie Jaroslava Fragnera & Architectura, 2022. ISBN 978-80-88161-17-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr