Lecturer(s)
|
|
Course content
|
Film and audiovisual education will be presented as a means to develop specific levels of visual and audiovisual literacy. Basic topics: film and audiovisual education in the Czech Republic and abroad, significant milestones of the history of Czech, European and world cinema, the importance of semiotic and neoformalist analysis of film art including narrative and non-narrative forms, the basics of filmmaking practice (theme, screenplay, directing, editing and post-production), educational practice with audiovisual material.
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Lecture with a video analysis
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Individual project (40)
- 40 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 30 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady; |
Skills |
---|
komunikovat ve skupině, operacionalizovat pojmy a kategorizovat reflektované jevy; |
vyjadřovat se strukturovaně a zaznamenat své postoje a názory; |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
popsat a vysvětlit význam a možnosti filmové a audiovizuální výchovy; |
objasnit vybrané metody analýzy filmu a audiovizuálních komunikátů; |
popsat významné mezníky dějin českého, evropského a světového filmu; |
popsat provázanost jednotlivých etap historie filmu s ohledem na chronologické a kontextové souvislosti; |
Skills |
---|
zvládat základní principy sémiotické a neoformalistické analýzy filmového umění včetně narativních a nenarativních forem; |
zvládat metody výuky filmové a audiovizuální výchovy; |
tvůrčím způsobem reflektovat audiovizuální žánry a formy; |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Discussion |
One-to-One tutorial |
Skills |
---|
Seminar |
Competences |
---|
Students' portfolio |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Continuous assessment |
Test |
Skills |
---|
Seminar work |
Skills demonstration during practicum |
Individual presentation at a seminar |
Combined exam |
Recommended literature
|
-
Bordwell, D.,Thompsonová, K. Umění filmu - Úvod do studia formy a stylu. AMU Praha, 2011. ISBN 978-80-7331-2.
-
Mašek, J. Role média v edukačním prostředí a vybrané otázky mediální pedagogiky. In Sborník z konference ČAPV Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu, 5.-7. 9. 2006 (CD-ROM) Plzeň. 1. vyd., (abstrakt s. 55). Plzeň : ČAPV, FPE ZČU, 2006.
-
Mašek, J. Základy tvorby audiovizuálního pořadu a fotografie. Plzeň, 2000.
-
Mašek, Jan; Zikmundová, Vladimíra. Využití audiovizuálního sdělení v mediální výchově. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-261-0090-4.
-
Monaco, J. Jak číst film: Svět filmů, médií a multimédií. Praha: Albatros, 2004. ISBN 80-00-01410-6.
-
Plażewski, J. Filmová řeč. Praha, Orbis, 1967.
-
Valušiak, Josef. Základy střihové skladby. V Praze : FAMU, 2005. ISBN 80-7331-039-2.
|