|
Vyučující
|
-
Tykvart Jiří, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Fotografická výchova jako prostředek k rozvoji specifických úrovní vizuální gramotnosti. Fotografická výchova v ČR a v zahraničí, historie a současnost. 2. Význam sémiotické analýzy fotografického umění, včetně abstraktních forem. 3. Význam digitální fotografie - bitmapové editory a jejich možnosti. Proces fotografické tvorby (námět, fotoscénář a formy stylizace) a jeho reflexe v edukaci. 4. Vzdělávací praxe s fotografickým materiálem metody a formy. 5. Počátky fotografie (technologie, první fotografické žánry). 6. Reportážní a dokumentární fotografie. 7. Abstraktní formy fotografie. 8. Význam aranžovaného a nalezeného zátiší. 9. Makrofotografie a její význam. 10. Fotografie krajiny a architektury. 11. Reklamní a módní fotografie. 12. Význam a možnosti klasické analogové fotografie. 13. Tvůrčí praxe s bitmapovými editory a jejich využití ve škole (Photoshop, Gimp, Zoner atd.)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Demonstrace dovedností, Seminář
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nejsou předepsány žádné specifické předpoklady; |
| Odborné dovednosti |
|---|
| používat osobní počítač a pracovat se soubory dat; |
| vyjadřovat se strukturovaně a zaznamenat své postoje a názory; |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| objasnit možnosti stylizace fotografie v ateliéru a exteriéru; |
| popsat podstatu a možnosti fotografie jako součásti globální kultury a umění; |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat a hodnotit fotografické dílo v žánrových kontextech; |
| zvládat tvorbu fotografie prostřednictvím bitmapových editorů; |
| experimentovat s výrazovými možnostmi vizuálních fotografických sdělení; |
| objasnit významné mezníky dějin české a světové fotografie; |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Diskuse, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Individuální konzultace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Projektová výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Baran, L. 125 mistrovských fotografických děl. Praha, 2013.
-
Doubravová, J. Sémiotika v teorii a praxi. Praha, 2002.
-
Král, M. Adobe Photoshop CS5 Podrobný průvodce. Praha, 2011.
-
Mašek, Jan. Základy tvorby audiovizuálního pořadu a fotografie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-608-8.
-
Mrázková, D. Příběh fotografie. Praha, 1985.
-
Pihan, R. Mistrovství práce s DSLR. Praha, 2014.
-
Sontag, S. O fotografii.. Litomyšl, Praha, 2002.
-
Vojtěchovský, M. Vývoj československé teorie fotografie 20. století.. Praha, 1985.
-
Vybíral, J. GIMP - Praktická uživatelská příručka. Brno, 2008.
|