Lecturer(s)
|
|
Course content
|
1. Photographic education as a means to develop specific levels of visual literacy. Photographic education in the Czech Republic and abroad, past and present. 2. Importance of semiotic analysis of the photographic art, including abstract forms. 3. Importance of digital photography - bitmap editors and potentials. The process of photography (photo theme nad screenplay, forms of stylization) and its reflection in education. 4. Education practice with photographic materiál, methods and forms. 5. Starting period of photography development (technology, first photographic genres). 6. Photojournalism and documentary photography. 7. Abstract forms of photography. 8. Meaning of arranged and found still lifes. 9. Macro photography and its meaning. 10. Photography of landscape and architecture. 11. Advertising and fashion photography. 12. The importance and possibilities of classical analogue photography. 13. Creative Practice with bitmap editors and their use in school (Photoshop, Gimp, Zoner etc.)
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Skills demonstration, Seminar
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 20 hours per semester
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 5 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 40 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady; |
Skills |
---|
používat osobní počítač a pracovat se soubory dat; |
vyjadřovat se strukturovaně a zaznamenat své postoje a názory; |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
objasnit možnosti stylizace fotografie v ateliéru a exteriéru; |
popsat podstatu a možnosti fotografie jako součásti globální kultury a umění; |
Skills |
---|
analyzovat a hodnotit fotografické dílo v žánrových kontextech; |
zvládat tvorbu fotografie prostřednictvím bitmapových editorů; |
experimentovat s výrazovými možnostmi vizuálních fotografických sdělení; |
objasnit významné mezníky dějin české a světové fotografie; |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Discussion |
Multimedia supported teaching |
One-to-One tutorial |
Skills |
---|
Project-based instruction |
Students' portfolio |
Seminar |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Test |
Skills |
---|
Seminar work |
Individual presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
Baran, L. 125 mistrovských fotografických děl. Praha, 2013.
-
Doubravová, J. Sémiotika v teorii a praxi. Praha, 2002.
-
Král, M. Adobe Photoshop CS5 Podrobný průvodce. Praha, 2011.
-
Mašek, Jan. Základy tvorby audiovizuálního pořadu a fotografie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-608-8.
-
Mrázková, D. Příběh fotografie. Praha, 1985.
-
Pihan, R. Mistrovství práce s DSLR. Praha, 2014.
-
Sontag, S. O fotografii.. Litomyšl, Praha, 2002.
-
Vojtěchovský, M. Vývoj československé teorie fotografie 20. století.. Praha, 1985.
-
Vybíral, J. GIMP - Praktická uživatelská příručka. Brno, 2008.
|