Vyučující
|
-
Valdhans Jan, PaedDr. Ph.D.
-
Aubrecht Dominik, doc. PaedDr. CSc.
-
Kalčík Jan, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Koncepce přístupu k výtvarnému umění I - Archetypální, mýtická, estetizující, idealisticky historická, ikonografická a ikonologická, expresivní. 2. Koncepce přístupu k výtvarnému umění II - Strukturalistická a sémantická, postmodernistická, analytická. 3. Umělecký proces a jeho komponenty - Výtvarné směry a styly, historická proměna interpretace děl a stylů. Umělec a jeho kvalifikace umělecké dílo, akceptace a šíření díla, divák. 4. Umělec, osobnostní předpoklady a získávání kvalifikace k tvorbě - Vývoj pohledu na tvorbu a tvořivost. Platonovo pojetí role umělce. Umělec jako řemeslník. Umělec jako titán. Pojetí umělce v současnosti a metody jeho školení. 5. Umělecké výtvarné dílo jako artefakt od nálezu k "nálezu" - Proces vzniku uměleckého díla archaická doba, váha řemesla, dílo jako výsledek exprese, ztráta aury díla (Benjamin) dílo jako koncept (Duchamp). 6. Umělecké dílo procesy jeho šíření a uplatnění - Magická a náboženská funkce díla. Výtvarné dílo v renesanci jako podpora civilizační expanze. Role a metody pedagogického uchopení výtvarného umění ve výtvarné výchově. 7. Strukturace a účinky uměleckého výtvarného díla - Smyslová, psychosomatická a sociální vrstva struktury uměleckého výtvarného díla. Výtvarné umělecké dílo v magickém, mýtickém, realistickém, reflexivním, subjektivistickém - expresivním (modernistickém), postmodernistickém účinku. 8. Etapy funkce výtvarného uměleckého díla - Umění jako individuální nápad umělce, kulturní veřejnost, akademizace stylu, komunikační účinnost a nástroj, ztráta sémantické účinnosti a kýč. Kdy a proč se umělecké dílo stává klasickým. 9. Divák, kvalifikace k diváctví - Nezaujatost při hodnocení estetického účinku. Umění jako sociální povznesení, Duchampův kompliment divákovi. Postmoderní divák - zobrazení jako označení jeho zážitků a zkušeností. 10. Výtvarná výchova jako součást uměleckého procesu - Vztah výtvarné výchovy k výtvarnému umění v její historii. "Skončilo století umění, začíná století pedagogiky." Principy RVP ve vztahu k uměleckému výtvarnému procesu. 11. Umělecký výtvarný proces jako experimentální výzkum vizuálních znaků - Strukturní rozdíl mezi estetickou a experimentální funkcí umění jako tvorby a ověřování nových vizuálních znaků. Falzifikace vědy a kritika uměním. 12. Umělecké dílo jako hodnota - Institucionální, estetická, nonestetická, funkcionální teorie hodnoty umělecké tvorby. 13. Umělecký proces v pedagogické reflexi - Didaktika v představení uměleckého procesu ve výuce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s praktickými aplikacemi, Výuka podporovaná multimédii, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat základní charakteristiky historických uměleckých směrů a stylů. |
Odborné dovednosti |
---|
vyvodit přibližné časové zařazení uměleckého díla. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit proměnlivý koncept umění a postavení umělce v průběhu historie; |
vysvětlit příčiny proměn postavení umění a umělce ve společnosti; |
objasnit základní odbornou terminologii; |
pojmenovat základní disciplíny výtvarného umění a popsat jejich historický vývoj; |
popsat hlavní teoretické a metodické přístupy k výkladu uměleckých děl od historie po současnost; |
vyjmenovat a popsat hlavní teoretické a metodické postupy oboru dějin umění. |
Odborné dovednosti |
---|
klasifikovat a časově zařadit jednotlivé disciplíny výtvarného umění; |
aplikovat odbornou terminologii při popisu uměleckých děl; |
rozpoznat a popsat formální aspekty uměleckého díla. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostudium, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Adamec, Jaromír; Šamšula, Pavel. Průvodce výtvarným uměním. II. 2013. ISBN 978-80-7361-095-1.
-
Bartlová, Milena. Skutečná přítomnost: Mezi ikonou a virtuální realitou. 2012. ISBN 978-80-257-0542-1.
-
Baxandall, Michael. Stíny a světlo : umění a vizuální zkušenost. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, ----. ISBN 80-86598-58-6.
-
Berger, John. Způsoby vidění. Praha, 2016.
-
Bláha, Jaroslav; Slavík, Jan. Průvodce výtvarným uměním V. 2007. ISBN 978-80-7361-038-8.
-
Bláha, Jaroslav; Šamšula, Pavel. Průvodce výtvarným uměním. III. Praha ; SPL-Práce, 2000. ISBN 80-86287-33-5.
-
Cole, E. Průvodce architekturou. 2008. ISBN 978-80-7352-976-5.
-
Elkins, James. Stories of Art. 2002. ISBN 0-415-93943-7.
-
Gablik, Suzi. Selhala moderna?. 1. vyd. Olomouc : Votobia, 1995. ISBN 80-85885-20-4.
-
Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
-
Kroupa, Jiří. Metodologie dějin umění. 2, Metody dějin umění. 1. vyd. [Brno] : Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5315-1.
-
Kroupa, Jiří. Školy dějin umění : metodologie dějin umění 1. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4247-6.
-
Kulka,T., Ciporanov, D.. Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Č. Kostelec, 2010.
-
Lewis-Williams, David. Mysl v jeskyni: Vědomí a původ umění. 2007. ISBN 978-80-200-1518-1.
-
Manguel, Alberto. Čtení obrazů : o čem přemýšlíme, když se díváme na umění?. Brno : Host, 2008. ISBN 978-80-7294-274-9.
-
Mitchell, W. J. T. Teorie obrazu : eseje o verbální a vizuální reprezentaci. 2016. ISBN 978-80-246-3202-5.
-
Panofsky, Erwin. Význam ve výtvarném umění. Praha : Odeon, 1981.
-
Pospiszyl, Tomas. Asociativní dějepis umění. 2014. ISBN 978-80-87259-28-3.
-
Rezek, P. Tělo, věc a skutečnost v současném umění. Jazzpetit, Praha, 1982.
-
Schapiro, Meyer. Dílo a styl. 2006. ISBN 80-7203-821-4.
-
Šamšula, Pavel; Adamec, Jaromír. Průvodce výtvarným uměním. I. 2009. ISBN 978-80-7361-069-2.
-
Šamšula, Pavel; Hirschová, Jarmila. Průvodce výtvarným uměním. IV. Praha ; SPL-Práce, 2000. ISBN 80-86287-24-6.
-
Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
-
Vančát, Jaroslav. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě : gnozeologické předpoklady analýzy obrazové stránky nových médií. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1625-4.
-
Volek, E. Znak - Funkce - Hodnota. Praha; Paseka, 2004. ISBN 80-7185-593-8.
-
Wittlich, Petr. Literatura k dějinám umění. 2015. ISBN 978-80-246-3007-6.
|