|
Vyučující
|
-
Rada Václav, prof. Dr.
-
Böhm Ivan, doc. PaedDr. CSc.
-
Lahutsina Marina, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1.Hermeneutika - věda a umění výkladu. Hermeneutická identita díla. Umění jako předmět výkladu. 2.Hermeneutický kruh. Lepší a horší porozumění. Obsah, koncept a význam. Utváření významu. 3.Utváření významu v obsahové transformaci. E. Panofsky: prvotní význam - faktický, výrazový, druhotný význam - konvenční, vnitřní význam. 4.Utváření významu - kontext a kotext. Obsah, význam a smysl. Vnitřní slovo a cizí smysl. 5.Od samozřejmosti k nesamozřejmosti porozumění. Potřeba pravidel. Kritická metoda. Chladeniova a Meierova hermeneutika. 6.Od víry v poznatelnou pravidelnost k relativitě subjektivní interpretace. Romantická hermeneutika. Diltheyova hermeneutická metoda. 7.Estetický nebo umělecký zážitek - brána k výkladu díla. Hermeneutická zkušenost umění. Krása - chápání pojmu "krása" z antického přístupu k Dobru a Pravdě. Pojetí krásy v tradici a v současném kontextu. 8.Reference jako základní jednotka možnosti interpretace. Exkurz o symbolizaci: sémiotika, sémiologie, sémantika. Vizuální studia v kontextu teorie reference. Neomezená sémióza a hermetický drift. Předmět Hermeneutika výtvarného projevu navazuje na předměty společného základu následujícím způsobem: Obecná psychologie a psychologie osobnosti: Hermeneutika výtvarného projevu se mimo jiné zabývá interpretačními procesy, tedy též problematikou vnímání, představivosti, fantazie. Předmět integruje obsahy reflektované náslechové praxe s ohledem na využití interpretačních procesů.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit základní pojmy z oblasti výtvarné kultury na úrovni středoškolského vzdělání. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| komunikovat ve skupině o uměleckém díle. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| uplatňovat požadovanou terminologii a vysvětlit obsah pojmů logicky v poznávacích souvislostech oboru a v požadovaném širším mezioborovém či filozofickém kontextu; |
| používat odborné pojmy při analýze, interpretaci, výkladu, usuzování a hodnocení výtvarných projevů, nejenom uměleckých; |
| zdůvodnit výklady, soudy a úsudky o výtvarném projevu s oporou v pojmech hermeneutiky, v hermeneutickém pojetí zkušenosti a v komunikačním (dialogickém) pojetí hermeneutického kruhu; |
| popsat rozdíly a souvislosti mezi hermeneutickou interpretací a jinými vlivnými přístupy k interpretaci (umělecká kritika, historie umění). |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat teoretické znalosti na hermeneuticky pojatou interpretaci konkrétních výtvarných projevů; |
| zapojit se do reflektivního dialogu ve skupině: představit, zdůvodnit a obhájit svoje interpretace a diskutovat o jejich alternativách s cílem nacházet lepší varianty výkladu; |
| posoudit souvislosti mezi tvořivou stránkou své výtvarné činnosti, svým pojetím výtvarných projevů nebo vizuality a svými interpretacemi výtvarných projevů. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Skupinová výuka, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Skupinová výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Sebehodnocení, |
| Formativní hodnocení, |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Sebehodnocení, |
| Průběžné hodnocení, |
| Skupinová prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Eco, Umberto. Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.
-
Gadamer, Hans-Georg. Aktualita krásného : umenie ako hra, symbol a slávnosť. [1. vyd.]. Bratislava : Archa, 1995. ISBN 80-7115-075-9.
-
Grondin, Jean. Úvod do hermeneutiky. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-43-7.
|