Lecturer(s)
|
-
Dušek Břetislav, Prof. akad. mal.
-
Rajchl Milan, MgA. Mgr.
|
Course content
|
Basics of painting (painting technique with oil and acrylic colors on various types of substrates, etc.). Construction of the picture (color composition, color and shape., Area, point, line, expressive possibilities of painting, classic painting techniques, etc.) The blocks will be realized during the semester following main themes: 1 / Still Life (Still Life complex in which the student demonstrates knowledge of perspective, but also a sense of composition and color perception). 2 / interior 3 / exterior (architecture, open land, etc.). Basic guidance about the nature of painting. In predominantly atelier teaching students explore color relationships, develop their own color vision, a variety of tasks creates relationship mingle to the other practical subjects. Theory is constituted by basic guidance about painting technology.
|
Learning activities and teaching methods
|
Collaborative instruction, Seminar classes
- Practical training (number of hours)
- 39 hours per semester
- Individual project (40)
- 40 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
popsat principy perspektivního zobrazování; |
popsat a objasnit základní výrazové prostředky malby; |
prokázat elementární zkušenost se studijní malbou vědeckého charakteru; |
zdůvodnit význam malby v jednotlivých uměleckých disciplínách; |
Skills |
---|
využít vzdušnou perspektivu v krajinomalbě; |
citlivě využívat výrazové prostředky malby; |
využívat techniku malby olejovými, akvarelovými a akrylovými barvami; |
malířsky vyjádřit objem, prostor, světlo, stín; |
vytvořit přípravnou malbu pro jiné techniky; |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
posoudit možnosti barevné výstavby obrazu; |
vysvětlit rozdíl mezi studijním a expresivním charakterem malby; |
popsat základní anatomii lidskou a zvířecí; |
zhodnotit úlohu malby v historickém kontextu; |
Skills |
---|
správně vyjádřit prostor v zátiší, v architektuře a krajině; |
využívat jednotlivé kompoziční plány; |
zachytit pohyb; |
experimentovat s možnostmi techniky malby; |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Discussion |
Multimedia supported teaching |
One-to-One tutorial |
Group discussion |
Self-study of literature |
Field trip |
Skills |
---|
Students' portfolio |
Skills demonstration |
Task-based study method |
Individual study |
Seminar |
assessment methods |
---|
Project |
Seminar work |
Portfolio |
Individual presentation at a seminar |
Skills demonstration during practicum |
Group presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
Čapek, Josef. Co má člověk z umění a jiné úvahy o umění z let 1911-1937. V Praze : Výtvarný odbor Umělecké besedy, 1946.
-
Kramář, Vincenc; Hobzek, Josef; Brunclík, Josef. O obrazech a galeriích. Praha : Odeon, 1983.
-
KUPKA F. Tvoření v umění výtvarném. Lynton: Umění 19.
-
Leca, Benedikt. The World Is an Apple: The Still Lifes of Paul Cezanne. London, 2010.
-
Losos, Ludvík. Techniky malby. Vyd. 2. Praha : Aventinum, 1995. ISBN 80-85277-46-8.
-
Machotka, Pavel. Cezanne : Landscape into art. New Haven : Yale University Press, 1996. ISBN 0-300-06701-1.
-
Martens, Maximilian. Van Eyck in Detail. 2001.
-
Mauner, Georgie. Manet: The Still Life Paintings. 2001.
-
Míčko, Miroslav. Umění nebo život : Rozhovory a vyznání. Praha : Národní práce, 1944.
-
Zhoř, Igor. Člověk a výtvarné umění. Praha : Orbis, 1963.
-
Zykmundová, Anna. Díváme se na obrazy. Praha : Nakladatelství československých výtvarných umělců, 1956.
|