Lecturer(s)
|
-
Dušek Břetislav, Prof. akad. mal.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Rajchl Milan, MgA. Mgr.
|
Course content
|
Formation deeper focused on the image construction and understanding its inner structure with respect to portrait painting. Student working on a previous experience gained, further develops its own shape and color vision etc. Theoretical framework of the course consists of practical advice on entering the appropriate painting techniques and a variety of approaches to the theme of painting the portrait of the historical epochs of Fine Arts with an emphasis on art of the 20th and 21st centuries. The basic theme that the semester in blocks forges a painterly portrait of a study strictly character portraits to loose painting with an emphasis on expression.
|
Learning activities and teaching methods
|
One-to-One tutorial, Individual study, Seminar
- Practical training (number of hours)
- 39 hours per semester
- Individual project (40)
- 40 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
popsat principy výstavby obrazové struktury; |
vysvětlit zákony barevné harmonie a principy malířského projevu; |
popsat a objasnit historický kontext malby s reflexí k vlastnímu výtvarnému názoru; |
charakterizovat inspirační zdroje a vlivy pro svoji tvorbu; |
Skills |
---|
vytvořit skicu a projekt vlastního úkolu; |
navrhnout a rozvinout výtvarné postupy v souladu se zadaným úkolem; |
využít výrazové možnosti malby; |
vhodně užít technologické aspekty k danému úkolu; |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
popsat a objasnit zákonitosti a výrazové možnosti malby; |
popsat technologické postupy jednotlivých technik a jejich alternativy; |
popsat a objasnit kontext malby v umělecké tvorbě k ostatním výtvarným disciplínám; |
Skills |
---|
realizovat a rozvíjet malířský projekt dle navrženého konceptu; |
vhodně volit výrazové prostředky ve vztahu k záměru; |
pracovat v cyklech se schopností alternativy včetně změny formy; |
aplikovat technologické postupy jednotlivých technik; |
vhodně analogicky nebo popisně interpretovat námět; |
využívat zákonitosti malířského projevu v technologickém i výrazovém pojetí; |
použít nadsázku a experiment; |
posoudit kvalitu výrazového projevu v obecné rovině i ve vlastním malířském projevu; |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Discussion |
Multimedia supported teaching |
One-to-One tutorial |
Group discussion |
Self-study of literature |
Skills |
---|
Interactive lecture |
Project-based instruction |
Students' portfolio |
Skills demonstration |
Task-based study method |
Individual study |
Seminar |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Bachelor's thesis assessment |
Skills |
---|
Project |
Seminar work |
Portfolio |
Individual presentation at a seminar |
Skills demonstration during practicum |
Group presentation at a seminar |
Practical exam |
Recommended literature
|
-
Bray, Xaver. Goya: The Portraits. 2015.
-
Cumming, Laura. A Face to the World: On Self-Portraits. 2010.
-
Čapek, Josef. Co má člověk z umění a jiné úvahy o umění z let 1911-1937. V Praze : Výtvarný odbor Umělecké besedy, 1946.
-
Higgins, Jo. 21st-Century Portraits. 2011.
-
Howgate, Sarah. Lucian Freud Portraits. 2012.
-
Kramář, Vincenc; Hobzek, Josef; Brunclík, Josef. O obrazech a galeriích. Praha : Odeon, 1983.
-
KUPKA F. Tvoření v umění výtvarném. Lynton: Umění 19.
-
LANGER F. Malířské povídky,. Čs. spis,, 1966.
-
Losos, Ludvík. Techniky malby. Vyd. 2. Praha : Aventinum, 1995. ISBN 80-85277-46-8.
-
Machotka, Pavel. Cezanne : Landscape into art. New Haven : Yale University Press, 1996. ISBN 0-300-06701-1.
-
Míčko, Miroslav. Umění nebo život : Rozhovory a vyznání. Praha : Národní práce, 1944.
-
Stijn, Alsteens. Van Dyck: The Anatomy of Portraiture. 2015.
-
Zhoř, Igor. Člověk a výtvarné umění. Praha : Orbis, 1963.
-
Zykmundová, Anna. Díváme se na obrazy. Praha : Nakladatelství československých výtvarných umělců, 1956.
|