|
Vyučující
|
-
Mundl Martin, prof. akad. mal.
-
Černoušek Zdeněk, MgA. et MgA. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu směřuje k porozumění malbě v kontextech vybraných otázek vizuální kultury, vybraných epoch či konkrétních artefaktů výtvarného umění. Samostatné řešení zadaných úkolů v průběhu semestru s cílem nalézt originální řešení a představit malbu jako vyjadřovací prostředek, orientovat se na kompozici, barvu, tvar. Seminář posluchačům dává možnost sestavit vlastní racionální metodiku výuky malby, alternativní k dosud uplatňovaným klasickým metodám. Studenti zpracovávají individuální projekty v malbě po stránce technologické i tematické. V tvůrčím procesu přistupují k technologickým experimentům. Student uplatňuje dříve nabyté zkušenosti v oboru studijní i volné malby, v souladu s obsahem dokáže uplatnit složitější kompoziční a originální řemeslné postupy, dovede vytvořit kompaktní soubor, ucelený v technice i výtvarném výrazu a adekvátně ho prezentovat. Jako zdroj inspirace užívá různorodé techniky a obsahy malby v moderním a postmoderním umění. Student teoreticky nahlíží a reflektuje postup práce, námětové variace a posuny s oporou v kunsthistorických kontextech. 1. Seznámení s obsahem předmětu, organizace semestru, stanovení termínů průběžných konzultací a požadavky k zápočtu 2. Vstupní přednáška - Úloha malby v současném výtvarném umění 3. Individuální konzultace nad konceptem prvního malířského projektu. Diskuze a ujasněním řešení 4. - 5. Realizace skicovního materiálu prvního projektu 6. - 8. Práce na realizaci prvního úkolu a průběžné konzultace nad návrhy projektů dva a tři 9. Konzultace finální podoby zamýšlených projektů a zahájení jejich realizace 10. - 11. Finalizace projektu dva a tři 12. Práce na portfoliu a prezentaci 13. Odevzdání veškeré dokumentace a všech tří autorských projektů
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 25 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat principy výstavby obrazové struktury; |
| vysvětlit zákony barevné harmonie a principy malířského projevu; |
| popsat a objasnit historický kontext malby s reflexí k vlastnímu výtvarnému názoru; |
| charakterizovat inspirační zdroje a vlivy pro svoji tvorbu. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvořit skicu a projekt vlastního úkolu; |
| navrhnout a rozvinout výtvarné postupy v souladu se zadaným úkolem; |
| využít výrazové možnosti malby; |
| vhodně užít technologické aspekty k danému úkolu. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| posoudit možnosti barevné výstavby obrazu; |
| vysvětlit rozdíl mezi studijním a expresivním charakterem malby; |
| zhodnotit úlohu malby a intermedií v sociálním a historickém kontextu; |
| popsat zákonitosti a výrazové možnosti malby a intermedií; |
| objasnit odbornou terminologii v oblasti malby a intermedií. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| kriticky hodnotit vlastní výtvarnou práci; |
| zvolit vhodnou malířskou techniku ke konkrétnímu výtvarnému úkolu, popř. ověřovat vhodnost přístupu v cyklech; |
| experimentovat s možnostmi malby a intermedií, různými materiály a podložkami, rozšířením malby pomocí audiovize; |
| zachytit niterný stav portrétovaného malířskými a experimentálními prostředky; |
| realizovat vlastní cyklus výtvarných prací s využitím výrazových možností malby a intermedií; |
| prezentovat vlastní práce ve výstavním prostoru. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Diskuse, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Individuální konzultace, |
| Skupinová konzultace, |
| Samostudium, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Prezentace práce studentů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Diskuse, |
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Skupinová prezentace, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Portfolio, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Sebehodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Sebehodnocení, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Abts, Tomma. Vitamin P : new perspectives in painting. 1st pub. London : Phaidon, 2002. ISBN 0-7148-4446-2.
-
Hanuš, Karel. O barvě : Optická stránka barevnosti ve výtvarnictví. 3. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
-
Hodge, Susie. Stručný příběh umění : kapesní průvodce klíčovými směry, díly, tématy a technikami. První vydání. 2018. ISBN 978-80-271-0685-1.
-
PETERSEN, A. R. a kol. Contemporary painting in context. Museum Tusculanum Press,, 2010. ISBN 9788763525978.
-
VAŇOUS, P. Spektrum. Biggboss, 2020. ISBN 978-80-907383-8-6.
-
Velíšek, Martin. Dějiny citronu, aneb, Receptura na zátiší. 2017. ISBN 978-80-7290-873-8.
|