|
Lecturer(s)
|
-
Rada Václav, prof. Dr.
-
Böhm Ivan, doc. PaedDr. CSc.
-
Lahutsina Marina, PhDr. Ph.D.
|
|
Course content
|
1.Expression dimension 2.Communication dimension 3.Form dimension 4.Conceptualisation of the subject matter 5.Teaching planning 6.Educational Contents of Visual Culture Art Education
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture with a video analysis, Discussion, Students' self-study
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 40 hours per semester
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 30 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| to explain the basic terminology from the field of art and visual culture. |
| Skills |
|---|
| to read texts in an analytical manner; |
| to discuss the educational potential of creative art tasks. |
| Competences |
|---|
| N/A |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| to explain the terminology used in official curricular documents (RVP); |
| to explain the benefits of art education in the system of general education; |
| vysvětlit rozdíly mezi různými pojetími výtvarné výchovy u nás i v zahraničí; |
| to assess the contribution of using project methods in art education. |
| Skills |
|---|
| to design an art task in didactically elaborated manner; |
| to concretize the expected outputs of framework educational programmes; |
| to didactically transform the content of art and visual culture into art tasks as well as art series and projects. |
| Competences |
|---|
| N/A |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Lecture with a video analysis |
| Self-study of literature |
| Discussion |
| Skills |
|---|
| Group discussion |
| Project-based instruction |
| Competences |
|---|
| Group discussion |
| Project-based instruction |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Oral exam |
| Portfolio |
| Skills |
|---|
| Portfolio |
| Continuous assessment |
| Competences |
|---|
| Portfolio |
| Continuous assessment |
| Peer evaluation of students |
|
Recommended literature
|
-
HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1994.
-
HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1995.
-
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy 1. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2005.
-
MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC. Učitelovo pojetí výuky. Brno : Masarykova univerzita, 1996.
-
ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově, Praha Sarah, 1997.
-
ROESELOVÁ, V. Proudy ve výtvarné výchově, Praha, Sarah, 1999.
-
Roeselová, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
-
Roeselová, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
-
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999, ISBN 80-7178-262-9.
-
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Zhoř, Igor. Výtvarná výchova v projektech : Pracovní sešit pro gymnázia. Nakladatelství TOBIÁŠ, 1996.
|