Lecturer(s)
|
-
Kovář Ivo, Prof. Dr.
-
Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Visual Culture Art Didactics 2. Visual Culture Art Teacher 3. Visual Culture Art Student 4. Interaction during teaching process 5. Classroom situation 6. Visual Culture Art Curriculum
|
Learning activities and teaching methods
|
Collaborative instruction, Cooperative instruction, Instruction based on dialogue, Students' portfolio, Textual studies, Lecture, Lecture with visual aids
- Preparation for an examination (30-60)
- 30 hours per semester
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 30 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
to clarify basic terminology and facts in the field of art history and visual culture. |
Skills |
---|
to reclect on the educational potential of creative tasks in the group. |
Competences |
---|
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
to explain concepts of some artworks; |
to explain the didactic cathegories; |
to explain the term "teacher´s concept of education"; |
to describe the stages of artistic development using concrete pictures; |
to explain the relationship between the development of cognitive and astistic skills in childhood. |
Skills |
---|
to transform the content of art to creative task; |
to transform the Framework Educational Programme to School Educational Programme as well as into the creative tasks; |
to design a lesson of art education using the didactic structure; |
to propose a creative ask considering the age of pupils and the type of school; |
to design series of creative tasks or an art project; |
to reflect a lesson of art education considering the current goals of the field. |
Competences |
---|
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Lecture with visual aids |
Textual studies |
Collaborative instruction |
Cooperative instruction |
Students' portfolio |
Discussion |
Skills |
---|
Textual studies |
Project-based instruction |
Discussion |
Competences |
---|
Project-based instruction |
Discussion |
Group discussion |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Oral exam |
Seminar work |
Skills |
---|
Portfolio |
Seminar work |
Competences |
---|
Portfolio |
Seminar work |
Recommended literature
|
-
Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. I.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994.
-
Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I / Helena Hazuková, Pavel Šamšula. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
-
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Slavík, J.; Čapková, D. Reflexe učitelské profese: Dílna, divadlo a těžký život v pojetí výuky. Pedagogika, 44, 1994, č. 4, s. 377-388.. 1994.
-
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Slavík, Jan; Janík, Tomáš. Teorie, výzkum a tvorba školy. Pedagogika ISSN 0031-3815 Roč. 56, č. 2 (2006), s. 2006.
-
Slavík, Jan. Zamyšlení nad vzdělávacím programem z hlediska učitelské autority : Učitel výtvarné výchovy - úředník, šaman, profesionál?? Výtvarná výchova, 2005, roč. 45, č. 3-4, s. 21-23.. 2005.
-
Štech, S. Mise školy - chránit kulturu i rozvíjet dítě.
-
Vyskočilová, E.; Dvořák, D. Didaktika jako věda a jako nástroj učitele. In: Školní didaktika. Kalhous, Z.; Obst, O.; a kol.(ed.). Praha, Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
|