|
Vyučující
|
-
Fric Tomáš, prof. akad. soch. dr. h. c.
-
Palek Pavel, MgA. Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Obsahem předmětu je prostorová tvorba s důrazem na akční polohu s možností využití širokého rejstříku výtvarných disciplín a médií. 1. Úvodní přednáška v souvislosti se zadaným tématem, aktuální výstava jako motivace, diskuse 2 - 3. Seznámení s konceptem studentů a záměru reálné intervence do fyzického prostoru. Studenti mají však možnost určité examinace svých přístupů v podobě různých výtvarných etud v průběhu semestru. Etudy navrhuje učitel, jde o vytváření a instalaci objektů v semináři, etudy mohou být vnímány jako analogie dynamiky procesů v reálném, žitém prostředí. Realizace první etudy jako cvičení k tématu 4. Návštěva aktuální akce, výstavy jako podnět k dalšímu uvažování 5. - 7. Etuda 8. - 9. Dílčí prezentace výsledků individuálního zkoumání vybraného prostoru, realizace třetí etudy jako cvičení k tématu 10. - 11. Návštěva výstav, akce související se současným výtvarným uměním, diskuse jako reflexe, sumarizace a zhodnocení, porovnání výstav, reflexe etud (jaké mohou mít paralely v reálném, žitém prostoru) 12. - 13. Závěrečná prezentace autorských projektů vytvořených posluchači s následným zhodnocením a reflexí učitele
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 18 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 8 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat souvislosti prostorové tvorby v oblasti volné umělecké tvorby, užité tvorby a designu; |
| objasnit možnosti transformace oblasti prostorové tvorby do pedagogické tvorby. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| projevit určitý stupeň manuální zručnosti; |
| prokazovat určitou obratnost a flexibilitu v práci s různými materiály; |
| konceptualizovat a výtvarně uchopit zadání. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat možnosti prostorové tvorby a způsoby užití různých médií. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| využít konkrétní formu a médium pro vlastní koncept; |
| transformovat vlastní koncept a uchopení situace do pedagogické tvorby. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Individuální konzultace, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Skupinová výuka, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Individuální konzultace, |
| Skupinová výuka, |
| Přednáška s diskusí, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Portfolio, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Individuální prezentace, |
| Portfolio, |
| Seminární práce, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Vitamin 3-D: newperspectives in sculpture and installation. London: Phaidon, 2009. ISBN 978-0-71484-974-4.
-
Dempsey, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí : encyklopedický průvodce moderním uměním. [Praha] : Slovart, 2002. ISBN 80-7209-402-5.
-
FIŠER, Z.; HAVLÍK, V. a HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem: příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5389-2.
-
GEORGE, Herbert. The elements of sculpture: a viewer's guide. London: Phaidon Press, 2014. ISBN 978-07-1486-741-0.
-
Marzona, Daniel; Grosenick, Uta. Conceptual art. Köln : Taschen, 2005. ISBN 3-8228-2962-5.
-
PUČEROVÁ, Klára, Petr KRATOCHVÍL, Dan MERTA, Petra VLACHYNSKÁ, Ludvík HLAVÁČEK, Denisa VÁCLAVOVÁ, Radoslava SCHMELZOVÁ, Marie FOLTÝNOVÁ, Radek HORÁČEK a Tomáš KNOFLÍČEK. Z galerie ven! Umění v českém veřejném prostoru po roce 1989.. 2022. ISBN 978-80-88161-17-2.
-
Sádlo, Jiří. Praha a Brno. Kodudek, 2015. ISBN 978-80-9063-11-06.
-
Smith, Edward. Artoday [i. e. Art today] = Současné světové umění. Praha : Slovart, 1996. ISBN 80-85871-97-1.
-
Švácha, Rostislav. Od moderny k funkcionalismu : proměny pražské architektury první poloviny dvacátého století. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85605-84-8.
-
VAŇKOVÁ, P. Umění je abstrakce: obrazy, kresby, grafika, sochy. Praha: Kulturní Jižní město, 2022. ISBN 978-80-908148-5-1.
|