Course: Teaching Practice

» List of faculties » FPE » KVK
Course title Teaching Practice
Course code KVK/PRX
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
Course content
1.The issue of preparation for teaching unit in visual culture art education. 2.Project of teaching in one unit or in the complex of several interconnected units. 3.The issue of development concepts to realization form. 4.Organizational provision of teaching unit. "Microteaching" and its reflection.

Learning activities and teaching methods
Instruction based on dialogue, Multimedia supported teaching, Students' portfolio, One-to-One tutorial, Task-based study method, Seminar classes, Individual study, Textual studies
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 40 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
  • Contact hours - 26 hours per semester
prerequisite
Knowledge
objasnit klíčové pojmy a vztahy z oblasti teorie pedagogické a sociální psychologie a obecné a oborové didaktiky;
popsat a objasnit teorii výtvarného zážitku a jeho reflexi;
popsat RVP ve vztahu k výtvarné výchově;
Skills
navrhovat, realizovat a reflektovat oborové vyučovací jednotky se sledovaným edukačním cílem;
vytvořit portfolio záznamů z absolvovaných náslechových a výstupových pedagogických praxí;
learning outcomes
připravit, realizovat a reflektovat pedagogické výstupy ve vyučovacích jednotkách výtvarné výchovy ve vazbě na konkrétní podmínky praxe (škola, třída, vyučující) z psychodidaktického pohledu;
navrhovat alternativní řešení programu vyučovacích jednotek výtvarné výchovy pro zefektivnění dosahování edukačního cíle;
koncipovat programy obsahově propojených vyučovacích jednotek výtvarné výchovy ve vazbě na RVP;
verbalizovat a písemně formulovat závěry reflexe a sebereflexe z pohledu psychodidaktiky v pedagogické praxi;
aplikovat teorie z oblasti psychodidaktiky a pedagogické a sociální psychologie významné pro výtvarnou výchovu;
transformovat představenou teorii do osobní přímé zkušenosti z pedagogické praxe a konkrétními příklady dokladovat porozumění přednášeným tématům;
identifikovat, analyzovat a hodnotit v předložených mikrokazuistikách z pedagogických praxí klíčové momenty z psychodidaktického hlediska a následně je abstrahovat do obecnějších kategorií a teoretických pojmů;
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Discussion
One-to-One tutorial
Group discussion
Self-study of literature
Textual studies
Lecture
Lecture with visual aids
Field trip
Skills
Interactive lecture
Collaborative instruction
Cooperative instruction
Students' portfolio
Internship
Skills demonstration
Task-based study method
Individual study
Seminar
Practicum
assessment methods
Knowledge
Test
Written exam
Oral exam
Continuous assessment
Skills
Seminar work
Portfolio
Individual presentation at a seminar
Combined exam
Skills demonstration during practicum
Group presentation at a seminar
Self-evaluation
Recommended literature
  • BDK Mitteilungen.
  • Kunst+Unterricht.
  • Günther Regel; Frank Schulz; Johannes Kirschenmann. Moderne KUNST. 2014. ISBN 978-31-220-5420-5.
  • Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. [Díl] II.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1995.
  • Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. I.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994.
  • Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I / Helena Hazuková, Pavel Šamšula. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
  • Herschbach, Markus. Grenzüberschreitende Projekte. 2015. ISBN 978-3732363490.
  • Jedlička,R. Poruchy socializace u dětí a dospívajících ? prevence životních selhání a krizová intervence.. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
  • Kirchner, Constanze; Kirschenmann, Johannes. Kunst unterrichten. Didaktische Grundlagen und schülerorientierte Vermittlung. Seelze: Klett - Kallmeyer, 2015.
  • Lutz-Sterzenbach, Barbara. Zeichnen als Erkenntnis. 2014. ISBN 978-3-86736-432-4.
  • Mayer, Stefan. Unsichtbare Kunst und ihre didaktischen Perspektiven (Kontext Kunstpädagogik). 2011. ISBN 978-3867361316.
  • Seydel, Fritz, Kirschenmann, Johannes. Gunter Otto - was war, was bleibt? (Kontext Kunstpädagogik). 2017. ISBN 978-3867361484.
  • Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta. Rada didaktiků. Pedagogická praxe : metodické pokyny.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): BS and SS Teacher Training in Arts (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Fine Arts (14) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): BS and SS Teacher Training in Arts (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): BS and SS Teacher Training in Arts (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter