Course: Reflex and education

» List of faculties » FPE » KVK
Course title Reflex and education
Course code KVK/RPV
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
  • Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
Course content
1. Dynamics of the relationship between qualitative and quantitative components of research (theoretical basis of both methodologies, their characteristics and applied strategies) 2. Basic research methods in pedagogy (interview, observation, action research, methodology 3A) 3. Analytical approach to research (didactic fact, hypothesis, conclusion, deduction, induction and abductive approach to research) 4. Data categorization methods (grounded theory, open, axial and selective coding, properties and dimensions of a category) 5. Triangulation, validity and ethics (triangulation of researchers, validity and reliability, ethical issues of research)

Learning activities and teaching methods
Collaborative instruction, Cooperative instruction, Instruction based on dialogue, Students' portfolio, Task-based study method, Textual studies, Lecture, Lecture with visual aids
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 30 hours per semester
  • Contact hours - 26 hours per semester
prerequisite
Knowledge
to clarify didactic categories in the field of art education;
to explain differences between contcepts of art education.
Skills
to dessign a creative art task with the educational potential;
to test a creative task in school.
Competences
N/A
learning outcomes
Knowledge
to explain the difference between quantitative and qualitative research;
to describe the specifics of research in art education;
to describe some professional journals in the field of art education in our country and abroad;
to clarify the possibilities of qualitative data analysis (grounded theory, qualitative content analysis);
to critically read contemporary research studies in the field of art education.
Skills
to collect research data on the educational process (reflective texts of teachers, observation protocols, transcripts of interviews, photo documentation, video recording);
to set research objectives and research questions;
to apply some methods of qualitative data analysis (eg open coding);
to interpret research findings;
to evaluate the ethical aspects of the research.
Competences
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture
Lecture with visual aids
Task-based study method
Textual studies
Collaborative instruction
Cooperative instruction
Students' portfolio
Discussion
Skills
Textual studies
Seminar
Students' portfolio
Competences
Discussion
Seminar classes
assessment methods
Knowledge
Seminar work
Skills
Seminar work
Project
Continuous assessment
Group presentation at a seminar
Competences
Continuous assessment
Group presentation at a seminar
Recommended literature
  • Gavora, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.
  • Chráska, Miroslav, 1942-. Úvod do výzkumu v pedagogice : základy kvantitativně orientovaného výzkumu / Miroslav Chráska. Olomouc : Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2003, 2003. ISBN 80-244-0765-5.
  • Janík, Tomáš; Slavík, Jan,; Mužík, Vladislav,; Trna, Josef,; Janko, Tomáš,; Lokajíčková, Veronika; Lukavský, Jindřich,; Minaříková, Eva,; Sliacky, Jiří,; Šalamounová, Zuzana,; Šebestová, Simona; Vondrová, Naďa,; Zlatníček, Pavel. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
  • McBride, Rob. Úvod do kvalitativního výzkumu : průvodce pro učitele. 1. vyd. Liberec : Pedagogická fakulta Technické univerzity, 1995. ISBN 80-7083-183-9.
  • Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8.
  • Slavík, J.; Janík, T. Významová struktura faktu v oborových didaktikách; Pedagogika 55, č.4. 2005.
  • SLAVÍK, J. La pratique réflexive dans la formation des enseignants d'arts plastiques : phénomene pédagogique dans un contexte politique (expérience tcheque). Recherche et Formation : pour les professions de l' éducation, 10, č. 36, s. 113 - 130. 2001. ISBN 2-7342-0858-X.
  • Slavík, J.; Lukavský, J.; Hajdušková, L. Konceptová analýza výuky jako nástroj učitelské reflexe (obecné a zvláštní poznatky z výkumu reflexí budoucích učitelů výtvarné výchovy) ; Pedagogická orientace. 2011.
  • Slavík, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově : artefiletika. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3.
  • Strauss, Anselm; Corbinová, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno : Sdružení Podané ruce, 1999. ISBN 80-85834-60-X.
  • Švaříček, Roman; Šeďová, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách : [pravidla hry]. Vyd. 1. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Fine Arts (14) Category: Pedagogy, teacher training and social care - Recommended year of study:-, Recommended semester: Summer