|
Lecturer(s)
|
-
Korseltová Věra, Mgr. Ph.D.
-
Brunátová Ladislava, PhDr. Ph.D.
|
|
Course content
|
The subject focuses on the reflection of pedagogical practice of students studying Teaching for Primary Art School. 1.-3. Verification of and reflection on the acquired professional competencies during the process of teaching 4.-6. Action research in school practice and its outcomes 7.-9. From the preparation for art education lessons, through the realisation of educational contents, documentation of lessons and the results of teaching process, to self-reflection 10.-11. Reflection of pedagogical impact and decision-making, situations of teaching process 12.-13. Proposal for the improvement of preparation, evaluation of the course and results of practice
|
|
Learning activities and teaching methods
|
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 15 hours per semester
- Practical training (number of hours)
- 13 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| to transform didactically artistic content; |
| to use professional terminology. |
| Skills |
|---|
| to design a teaching unit for art education; |
| to reflect their pedagogical decision-making. |
| Competences |
|---|
| N/A |
| N/A |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| to analyze their own pedagogical work and to propose improvement improvements on the basis of action research procedures; |
| to clarify and interpret artwork and to transform artistic content into an art task; |
| to clarify the term "teacher's concept of education"; |
| to transform the contents of the Framework Educational Program into a school curriculum. |
| Skills |
|---|
| to reflect their own pedagogical decision-making and analyze the situation of art education; |
| to operationalize terms and categorize reflections; |
| to articulate and record their attitudes and opinions. |
| Competences |
|---|
| N/A |
| N/A |
| N/A |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Students' portfolio |
| Seminar |
| Skills |
|---|
| Students' portfolio |
| Multimedia supported teaching |
| Competences |
|---|
| Students' portfolio |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Portfolio |
| Project |
| Individual presentation at a seminar |
| Skills |
|---|
| Project |
| Individual presentation at a seminar |
| Competences |
|---|
| Individual presentation at a seminar |
| Project |
|
Recommended literature
|
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: NÚV, 2007.
-
Bering, Kunibert, Hölscher, Stefan, Niehoff, Rolf, Pauls Karina. Visual Learning. Positionen im internationalen Vergleich. Oberhausen: Athena, 2013.
-
Brücknerová, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. Brno: MU, 2011.
-
Hazuková, Helena; Dvořáková, Miloslava. Situace ve výtvarné výchově. Liberec: Technická univerzita, 2002.
-
Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Praha: PedF UK, 2000.
-
KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK. 2014.
-
POSPÍŠIL, A.; ŘEPA, K.; ŠOBÁŇOVÁ, P. Prostor obrazu: mezioborová setkání na poli umění a edukace.. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2022. ISBN 978-80-908056-6-8.
-
Roeselová, Věra. Didaktika výtvarné výchovy V. Praha: PedF UK, 2001.
-
ŘEPA, Karel; POSPÍŠIL, A. ; DUCHKOVÁ, Z. a FILIP, M. Krajina jako námět a médium ve výtvarné výchově. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2022. ISBN 978-80-7394-968-6.
-
Slavík, Jan; Dytrtová, Kateřina; Fulková, Marie. Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Praha, časopis Pedagogika, 60 (3/4), s. 223?241, 2010.
-
Uhl Skřivanová, V. et al. Pozice české výtvarné výchovy v mezinárodním kontextu. Západočeská univerzita v Plzni. 2022.
-
Uhl Skřivanová, Věra a kol. (eds.). Pedagogika umění ? umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.
|