|
Vyučující
|
-
Mundl Martin, prof. akad. mal.
-
Fric Tomáš, prof. akad. soch. dr. h. c.
-
Palek Pavel, MgA. Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod - umění po roce 2000 (Současné umění v kontextu modernismu: postmodernismus, metamodernismus, altermodernismus) 2. Tendence současného výtvarného umění 1 (umění po internetu, materialismus, ekologie) 3. Umění a výtvarná výchova 1 (Virtuální a fyzické) 4. Tendence současného výtvarného umění 2 (umění a kritické myšlení, autonomie vs. angažovanost) 5. Umění a výtvarná výchova 2 (Inkluze, ekologie, výchova k občanství) 6. Tendence současného výtvarného umění 3 (umění a politika identit) 7. Umění a výtvarná výchova 3 (sebepoznání) 8. Tendence současného výtvarného umění 4 (konzervativní umění, neakademické umění, kýč) 9. Umění a výtvarná výchova 4 (Řemeslo / modernismus / koncept ve výtvarné výchově) 10. Umění a (ne)zájem veřejnosti (akademismus / popkultura, vysoké / nízké umění) 11. Umění a výtvarná výchova 5 (Překonání limitů školní instituce) 12. Instituce: veletrhy/bienále (komerční umění / institucionální umění) 13. Umění a výtvarná výchova (Návštěvy galerií, galerijní animace, pobyt mimo budovu školy)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 8 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| na příkladech konkrétních děl současnosti a minulosti objasnit některé umělecké koncepty; |
| charakterizovat a rozlišit vlastnosti různých materiálů. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| zkoumat vlastnosti různých materiálů a využívat je ve vlastní tvorbě; |
| navrhovat a realizovat výtvarnou práci ve vztahu ke zvoleným výtvarným záměrům; |
| analyzovat, interpretovat a kriticky hodnotit vlastní výtvarnou tvorbu. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat tendence současného umění; |
| charakterizovat proměny výtvarných prostředků v umění 20. a 21. století; |
| popsat a reflektovat aktuální události současné umělecké scény; |
| vymezit a popsat aktuální témata současného umění; |
| pojmenovat některé představitele současného umění a charakterizovat jejich tvorbu; |
| popsat způsoby prezentace současného umění v galeriích a ve veřejném prostoru. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| posoudit a reflektovat aktuální témata současného umění ve vztahu ke vzdělávání; |
| koncipovat a realizovat vlastní výtvarný projekt reflektující aktuální témata současného umění; |
| uplatňovat a ověřovat výrazové možnosti současného umění ve vlastní výtvarné tvorbě; |
| nacházet a uplatňovat výtvarné prostředky vedoucí k autentické výtvarné výpovědi; |
| reflektovat vlastní výtvarné vyjádření v kontextu současného umění. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Diskuse, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Individuální konzultace, |
| Skupinová konzultace, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Samostudium, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Sebehodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Portfolio, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Skupinová prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Vitamin D: New Perspectives In Drawing. London: Phaidon, 2016. ISBN 9780714857138.
-
Vitamin 3-D: newperspectives in sculpture and installation. London: Phaidon, 2009. ISBN 978-0-71484-974-4.
-
Böhm, David; Franta, Jiří. Böhm, Franta : nulla dies sine linea. Praha : BiggBoss, 2012. ISBN 978-80-903973-4-7.
-
časopisy:. Frieze, Artforum, Flash Art (CZ/SK), Mousse.
-
Havlík, V., ed. Akce a reakce: performativní aspekty v současném umění a umělecké výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4619-6.
-
KERHARTOVÁ, J. Humor a hra v Galerii H.. 2016. ISBN 978-80-7290-888-2.
-
LINDAUROVÁ, Lenka, PROCHÁZKOVÁ, Bára. Mezera: mladé umění v Česku 1990-2014. Praha: Společnost Jindřicha Chalupeckého, Magnus art., 2014. ISBN 978-80905317-3-4.
-
NOGA, P. Odraz - text - obraz - Pavel Noga. Český Těšín: Městská knihovna, 2022. ISBN 978-80-907671-4-0.
-
O'Doherty, Brian. Uvnitř bílé krychle : ideologie galerijního prostoru. 2014. ISBN 978-80-87259-30-6.
-
VAŇKOVÁ, P. Umění je abstrakce: obrazy, kresby, grafika, sochy. Praha: Kulturní Jižní město, 2022. ISBN 978-80-908148-5-1.
-
VAŇOUS, P. Spektrum. Biggboss, 2020. ISBN 978-80-907383-8-6.
-
Zálešák, Jan. Apocalypse me Praha - Brno: Artmap, Vysoké učení technické. Fakulta výtvarných umění, 2016.
|