Course: Two - dimensional art creation

» List of faculties » FPE » KVK
Course title Two - dimensional art creation
Course code KVK/VUTP
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech, German
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Vaibar Marek, Mgr.
Course content
Examination and verification the ways of artistic expression in two - dimensional creation, especially in graphics and combined expressions. Personal practical verification of expressive possibilities line, color, light and shape by solving the corresponding creative tasks. Student's reflection and interpretation of mentioned opportunities in art and in their own creation of artistic expression. Relatings experiences of their own expression creating to fine arts and art education in pre-schoolers, verbal (dialogical) and writing expressed.

Learning activities and teaching methods
Instruction based on dialogue, Multimedia supported teaching, Students' portfolio, One-to-One tutorial, Skills demonstration, Task-based study method, Seminar classes
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 40 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
  • Preparation for formative assessments (2-20) - 2 hours per semester
  • Contact hours - 26 hours per semester
prerequisite
Knowledge
vymezit a objasnit pojem "výtvarný výraz";
objasnit základní pojmy, myšlenky a fakta z oblasti výtvarné kultury a výtvarného umění;
pojmenovat základní výrazové možností linie, tvaru, barvy, materiálu v ploše v souvislosti s tvorbou vizuálního znaku;
vymezit některé pojmy a fakta současné teorie výtvarného zážitku;
Skills
identifikovat a pojmenovat společné a rozdílné znaky vybraných uměleckých děl;
uplatňovat získané poznatky o výtvarném projevu při interpretaci výtvarného výrazu;
aplikovat porozumění výtvarnému zážitku na vlastní zážitek;
verbalizovat a vyjádřit v písemné formě závěry analýzy výtvarného zážitku;
learning outcomes
Knowledge
popsat a objasnit některé plošné (kresebné, malířské a grafické) projevy výtvarné kultury a výtvarného umění minulosti a současnosti;
nalézat souvislosti mezi vlastním či jiným plošným výtvarným výrazem a projevy výtvarné kultury;
rozpoznat a pojmenovat výrazové možnosti linie, plochy, barvy a materiálu v plošné tvorbě;
rozpoznat a rozlišit plošné výtvarné artefakty minulosti a současnosti z hlediska formy, případně techniky či stylu;
Skills
analyzovat v primární rovině formu výtvarných projevů a verbalizovat výsledky této analýzy;
užívat příslušnou odbornou terminologii v interpretaci a v reflexi vlastních výtvarných projevů;
využívat výrazové možnosti linie, barvy a materiálu ve vlastní plošné tvorbě;
uplatňovat základní technicko-řemeslné postupy v oblasti plošné tvorby;
navrhovat jednoduché výtvarné hry a experimenty pro děti v mateřské škole.
teaching methods
Knowledge
Discussion
Multimedia supported teaching
One-to-One tutorial
Group discussion
Seminar classes
Skills
Students' portfolio
Skills demonstration
Task-based study method
Individual study
assessment methods
Seminar work
Portfolio
Individual presentation at a seminar
Recommended literature
  • Vitamin D: New Perspectives In Drawing. London: Phaidon, 2016. ISBN 9780714857138.
  • Vitamin 3-D: newperspectives in sculpture and installation. London: Phaidon, 2009. ISBN 978-0-71484-974-4.
  • Abts, Tomma. Vitamin P : new perspectives in painting. 1st pub. London : Phaidon, 2002. ISBN 0-7148-4446-2.
  • Adamec, Jaromír; Šamšula, Pavel. Průvodce výtvarným uměním. II. 2013. ISBN 978-80-7361-095-1.
  • Bláha, Jaroslav; Slavík, Jan. Průvodce výtvarným uměním V. 2007. ISBN 978-80-7361-038-8.
  • Bláha, Jaroslav; Šamšula, Pavel. Průvodce výtvarným uměním. III. Praha ; SPL-Práce, 2000. ISBN 80-86287-33-5.
  • DEMPSEY, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí: encyklopedický průvodce moderním uměním.. Praha: Slovart, 2005. ISBN 80-7209-731-8.
  • KREJČA, Aleš. Techniky grafiky.. Praha: Aventinum, 1995. ISBN 80-85277-48-4.
  • NIKL, Petr. Petr Nikl: hra o čas. V Řevnicích: Arbor vitae, 2013. ISBN 978-80-7467-040-4.
  • Roeselová, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
  • ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově.. Praha: Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
  • Sawdon, Phil. Drawing Ambiguity: Beside the Lines of Contemporary Art. 2015. ISBN 978-1-78453-069-3.
  • SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění [teorie a praxe artefiletiky 1.díl].. Praha: Univerzita Karlova ? Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 80-7290-066-8.
  • SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H.; SLAVÍK J. Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky).. V Praze: UK, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
  • SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK J., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-322-2.
  • Šamšula, Pavel; Adamec, Jaromír. Průvodce výtvarným uměním. I. 2009. ISBN 978-80-7361-069-2.
  • Šamšula, Pavel; Hirschová, Jarmila. Průvodce výtvarným uměním. IV. Úvaly : Albra, 2006. ISBN 80-7361-005-1.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer