Course: Experience Activities in the Context of Visual Culture II

» List of faculties » FPE » KVK
Course title Experience Activities in the Context of Visual Culture II
Course code KVK/ZAKII
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 5
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Aubrecht Dominik, doc. PaedDr. CSc.
Course content
1. Relationship Framework - demands on the quality of manage activities in the context of current education or art therapy - Principles of constructivist pedagogy - Learning as a process - Art therapy/aftefiletics/Art - Art as an instrument of (self)cognition - Selfreflection/feedback/reflection/Intervision/Supervision 2. Personality - the importance of pupils/students/clients personality in art therapy or educational process. What are the requirements for the lector of the activity? - Temperament - Attitudes - Values - Needs - Motivation 3. Group - as an objective, tool and object of the educational process, or art therapy process. What are the requirements for the lector of the activity? - Group dynamics - Management group - Roles and relations in group - Motivation of group 4. Communication - what are the requirements for the lector's communication capability, which result from the educational process, or art therapy? - Verbal - Nonverbal 5. Assertiveness and conflict management in education or art therapy process - as a potential conflict of personal growth and cognition in the educational process, what is the role of the lector? - Theories of conflict and ways how to solve it - Socialcognitive conflict - Cross-curricular theme - Personal and Social Education 6. Stress and work with stress - such as accompanying element in helping professions - Stress theory, basic mental hygiene, prevention of burn-out syndrome, art therapy possibilities

Learning activities and teaching methods
Collaborative instruction, Cooperative instruction, Discussion, Instruction based on dialogue, Multimedia supported teaching, Students' portfolio, Skills demonstration, Task-based study method, Individual study, Textual studies, Seminar
  • Individual project (40) - 40 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 30 hours per semester
prerequisite
Knowledge
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii z psychosociální oblasti ve vztahu k realizaci výtvarného zážitku ve skupině s formulovaným cílem na základní úrovni;
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii výtvarného zážitku a jeho interpretace;
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat základní teorii z oblasti ontodidaktiky a psychodidaktiky, které jsou klíčové pro práci se skupinou v kontextu výtvarného zážitku a jeho reflexe ve vztahu ke sledovanému výchovně vzdělávacímu cíli;
Skills
identifikovat, analyzovat, interpretovat a abstrahovat klíčové okamžiky v realizovaných konkrétních mikrokazuistikách, do obecnějších kategorií a přiřadit jim teoretické pojmy, se kterými byli seznámeni v teorii;
navrhovat, realizovat a evaluovat artefiletický přístup k pojetí práce s výtvarným výrazem v mikrokazuistikách s výchovně vzdělávacím kontextem;
navrhovat a realizovat základní strukturu edukační mikrokazuistiky ve vztahu k sledovanému cíli, námětu, zvolené výtvarné techniky výtvarnou techniku a formy hodnocení;
zdůvodňovat a diskutovat o svém pojetí akce s ohledem na zpětnou vazbu formou reflektivního dialogu od lektora a kolegů studentů;
analyzovat a hodnotit formou písemné reflexe silné a slabé stránky realizované akce a formulovat nové postupy, které by vedly k efektivnějšímu naplnění jejích výchovně vzdělávacích cílů;
analyzovat a hodnotit zkušenost z aktivní účasti na semináři pro vlastní budoucí pedagogickou praxi v závěrečné písemné seminární práci;
learning outcomes
Knowledge
transformovat představenou teorii do osobní zkušenosti z pedagogické praxe, kdy se s daným jevem setkali a dobrovolnými konkrétními příklady dokladovat porozumění přednášeným tématům;
identifikovat, analyzovat a hodnotit v předložených konkrétních přípravách na vyučovací jednotku klíčové momenty, které určují průběh její realizace z ontodidaktického hlediska a následně je abstrahovat do obecnějších kategorií a teoretických pojmů;
navrhovat, realizovat a evaluovat artefiletický přístup prostřednictvím prezentované přípravy vyučovací jednotky zaměřené na práci s výtvarným výrazem ve vztahu k RVP a ŠVP;
navrhovat a realizovat strukturu přípravy oborové edukační jednotky ve vztahu k sledovanému cíli, námětu, zvolené výtvarné techniky, metodami práce a formami hodnocení;
zdůvodnit a diskutovat o svém pojetí přípravy a realizaci vyučovací jednotky s ohledem na zpětnou vazbu formou reflektivního dialogu od lektora a kolegů studentů;
identifikovat, analyzovat a hodnotit silné a slabé stránky své přípravy a její realizace v kontextu "učitelova pojetí výuky";
analyzovat a hodnotit formou verbální a písemné reflexe silné a slabé stránky prezentované přípravy a formulovat nové postupy, které by vedly k efektivnějšímu naplnění jejích sledovaných výchovně vzdělávacích cílů z hlediska ontodidaktiky;
Skills
identifikovat, analyzovat, interpretovat a abstrahovat klíčové okamžiky v realizovaných konkrétních mikrokazuistikách, do obecnějších kategorií a přiřadit jim teoretické pojmy, se kterými byli seznámeni v teorii;
navrhovat, realizovat a evaluovat artefiletický přístup k pojetí práce s výtvarným výrazem v mikrokazuistikách s výchovně vzdělávacím kontextem;
navrhovat a realizovat základní strukturu edukační mikrokazuistiky ve vztahu k sledovanému cíli, námětu, zvolené výtvarné techniky výtvarnou techniku a formy hodnocení;
zdůvodňovat a diskutovat o svém pojetí akce s ohledem na zpětnou vazbu formou reflektivního dialogu od lektora a kolegů studentů;
analyzovat a hodnotit formou písemné reflexe silné a slabé stránky realizované akce a formulovat nové postupy, které by vedly k efektivnějšímu naplnění jejích výchovně vzdělávacích cílů;
analyzovat a hodnotit zkušenost z aktivní účasti na semináři pro vlastní budoucí pedagogickou praxi v závěrečné písemné seminární práci;
teaching methods
Knowledge
Multimedia supported teaching
Textual studies
Discussion
Lecture supplemented with a discussion
Seminar classes
Self-study of literature
Lecture with visual aids
Skills
Interactive lecture
Collaborative instruction
Cooperative instruction
Students' portfolio
Skills demonstration
Task-based study method
Individual study
Seminar
Practicum
assessment methods
Knowledge
Test
Written exam
Continuous assessment
Skills
Seminar work
Portfolio
Individual presentation at a seminar
Combined exam
Skills demonstration during practicum
Self-evaluation
Recommended literature
  • Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha - Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1168-3.
  • Liebmann, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-864-3.
  • Prochaska, James O.; Norcross, John C. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-766-4.
  • Riedel, Ingrid. Obrazy v terapii, umění a náboženství : interpretace obrazů z pohledu hlubinné psychologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-531-8.
  • Rubinová, Judith Aron. Přístupy v arteterapii. Praha - TRITON, 2008.
  • Sborník. Současná arteterapie v České republice a v zahraničí. Univerzita Karlova v Praze- Pedagogická fakulta ve spolupráci s Českou arteterapeutickou asociací, 2000.
  • SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
  • Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
  • Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
  • Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
  • Vavrda, Vladimír. Otázky soudobé psychoanalýzy : tradice a současnost. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-672-9.
  • Yalom, Irvin D. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-304-8.
  • Ženatá, Kamila. Obrazy z nevědomí : práce v arteterapeutickém ateliéru. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-033-X.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester