Lecturer(s)
|
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
Visual art culture. Visuality and the media. Virtual computer reality. Visual competence as a professional teacher competence. Blurring of boundaries, permeation of different types of art. Creative activities such as events, happenings, performances, dramatization, installations as art activities for kindergarten children. Spontaneity as a manifestation of freedom. Land art, art intervention into the environment by using natural (branches, leaves, stones, etc..) and artificial (balloons, umbrellas, clothing, etc..) elements. Art creation with human body - make-up, packing, etc..
|
Learning activities and teaching methods
|
Multimedia supported teaching, Group discussion, Skills demonstration, Task-based study method, Seminar classes, Individual study
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 25 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Students attended courses KVK / UPVV, KVK/VTP and KVK/TPR. |
learning outcomes |
---|
student - orientuje se v časoprostorových projevech výtvarné kultury a umění 2O. století v míře potřebné pro pedagogickou činnost v mateřské škole: je obeznámen se základními podobami land-artu, umění akce a konceptuálního umění; |
prokazuje znalost základních pojmů, myšlenek a faktů ze zmíněné oblasti tvorby; |
znalost prokazuje zejména správným užíváním příslušné odborné teminologie, - zná a ve vlastní tvorbě využívá základní výrazové možnosti linie, plochy, prostoru, času, barvy, světla a materálu v časoprostorové tvorbě, v této souvislosti je schopen navrhovat jednoduché časoprostorové aktivity pro děti v mateřské škole |
teaching methods |
---|
Multimedia supported teaching |
Task-based study method |
Skills demonstration |
Group discussion |
Individual study |
Seminar classes |
assessment methods |
---|
Portfolio |
Seminar work |
Individual presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
BLÁHA, Jaroslav; SLAVÍK, Jan. Průvodce výtvarným uměním V.. Praha: Vydavatelství a nakladatelství práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3.
-
BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět.. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
-
Foster, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
-
SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H.; SLAVÍK J. Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky).. Praha: UK, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
-
SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK J., ELIÁŠOVÁ, S.. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-322-2.
-
ZHOŘ, I.; HAVLÍK, V.; HORÁČEK, R. Akční tvorba: Určeno pro posl. 3. a 4. roč. KVV PdF UP [katedra výtvarné výchovy pedag. fak. Univ. Palackého].. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-074-6.
-
Zhoř, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25555-8.
-
ZHOŘ Igor. Škola výtvarného myšlení I.. Brno: KS Brno a OKS Blansko, 1992.
-
ZHOŘ, Igor. Škola výtvarného myšlení II.: Met. materiál pro práci v zájmové výtvarné činnosti.. Brno: OKS, 1989. ISBN 80-85027-00-3.
|