|
Vyučující
|
-
Kopp Vladislava, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Čtení s porozuměním a jeho vývoj, čtení s porozuměním versus nácvik techniky čtení. 2. Poslech s porozuměním, rozvoj předpokladů (pregramotnosti) pro rozvoj čtení s porozuměním. 3. Konkrétní postupy při nácviku čtení s porozuměním. 4. Výběr textů a jejich úprava při nácviku čtení s porozuměním. 5. Tvorba vlastních didaktických materiálů při nácviku čtení s porozuměním. 6. Testování čtení s porozuměním a jeho vyhodnocení. 7. Dílčí metody práce s textem, rozvoj kritického myšlení. 8. Čtení s porozuměním v českém jazyce, matematice, prvouce a ostatních předmětech. 9. Rozvoj slovní zásoby ve vztahu ke čtení s porozuměním. 10. Rozvoj čtení s porozuměním v rámci mediální výchovy.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 50 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| objasnit základní pojmy z vývojové psychologie, pedagogické psychologie a ze speciální pedagogiky |
| objasnit základní pojmy z morfologické, syntaktické a lexikální roviny na středoškolské úrovni |
| clarify basic concepts from developmental psychology, pedagogical psychology and special pedagogy |
| clarify basic concepts from the morphological, syntactic and lexical planes at the secondary level of Mine Up Edit Delete |
| Odborné dovednosti |
|---|
| číst plynule bez poruch |
| používat ve svém projevu spisovný český jazyk |
| dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti |
| read seamlessly without disturbance |
| use writing Czech language in your speech |
| observe the principles of correct pronunciation in their speech |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| recognizes the problem, clarifies its nature, breaks it down into parts, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| reflexe metodických postupů užívaných při nácviku čtení s porozuměním |
| popsat techniky pro rozvoj poslechu s porozuměním |
| popsat techniky pro rozvoj čtení s porozuměním |
| reflection of the methodological procedures used in reading exercises with understanding |
| escribe techniques for developing listening with understanding |
| describe reading development techniques with Understanding Mine Up Edit Delete |
| Odborné dovednosti |
|---|
| metakognice a sebereflexe při nácviku čtení s porozuměním |
| tvorba materiálů pro nácvik čtení s porozuměním |
| výběr a úprava textů pro nácvik čtení s porozuměním |
| metacognition and self-reflection in reading exercises with understanding |
| creation of materials for reading exercises with understanding |
| selection and editing of texts for reading exercises with understanding |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: efektivně a kriticky využít nástrojů umělé inteligence a nést konečnou odpovědnost za výsledek své práce, |
| decide independently and responsibly on the basis of a framework award in contexts only partially known, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s analýzou videozáznamu, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Řešení problémů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Kooperativní výuka, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s analýzou videozáznamu, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Řešení problémů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Kooperativní výuka, |
| Demonstrace dovedností, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| test v případě neúčasti na výuce |
| Seminární práce, |
| Test, |
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bednářová, Jiřina. Čteme se skřítkem Alfrédem : čtení s porozuměním a hry s jazykem. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0989-5.
-
Bednářová, Jiřina. Všestranná příprava do školy. 1. vydání. 2020. ISBN 978-80-266-1542-2.
-
Michalová, Zdena. Základy čtení : (projekt odysseus) : čítanka pro práci s dětmi se specifickými poruchami učení. II. 1. vyd. Havlíčkův Brod : Tobiáš, 2002. ISBN 80-85808-99-4.
-
Sigmundová, Alena. Čtení s porozuměním jako předpoklad úspěšné strategie řešení slovních úloh v matematice. 2019. ISBN 978-80-7603-047-3.
-
Štěrbová, Ludmila; Zelinková, Olga. Čtení mě baví 1 : Zachráněná vrána : Myš a lev. Praha : DYS, 1995.
-
Zelinková, Olga; Čedík, Miloslav. Mám dyslexii : průvodce pro dospívající a dospělé se specifickými poruchami učení. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0349-0.
-
Zelinková, Olga. Čtení mě baví II. : Přelet Atlantiku : Martinův sen. Praha : DYS, 2003. ISBN 80-86255-01-8.
|