|
Vyučující
|
-
Kopp Vladislava, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Cíle a obsah vyučování, školní zralost a předškolní příprava na psaní. 2. Vývoj metod počátečního psaní, reforma písma, ukázky písma, prvky písmen. 3. Základní znaky písma, kvalita a kvantita písma. 4. Psychologické a pedagogické aspekty psaní. 5. Přípravné období na psaní, rozvoj grafomotoriky, pracovní a hygienické návyky. 6. Současná výuka psaní v 1. ročníku ZŠ a problémy nácviku psaní. 7. Vyučovací postupy při nácviku prvopočátečního psaní, současné písanky, jejich metodická analýza. 8. Využití pomocné liniatury jako možnost optimalizace počátečního psaní, příčiny obtíží u začátečníků, poruchy psané řeči. 9. Metodika psaní levou rukou, alternativní metody výuky psaní. 10. Jak odstranit chyby při psaní, klasifikace a hodnocení, diagnostika. 11. Možnosti zklidnění žáků před psaním, relaxace, cviky pro uvolnění ruky a prstů. 12. Rozvíjení písemného projevu žáků ve druhém a třetím ročníku ZŠ, současné písanky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| objasnit pojmy z foneticko-fonologické roviny, orientovat se v klasifikaci českých hlásek |
| objasnit základní pojmy z morfologické, syntaktické a lexikální roviny na středoškolské úrovni |
| objasnit základní pojmy z vývojové psychologie, pedagogické psychologie a speciální pedagogiky |
| Odborné dovednosti |
|---|
| používat ve svém projevu spisovný český jazyk |
| dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti |
| používá při psaní korektní úchop |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| reflexe písemného projevu s ohledem na věk žáka |
| objasnit zápis dítěte do 1. ročníku ZŠ |
| popsat sledování zralosti jednotlivých oblastí CNS jako předpoklad pro psaní u předškoláka a raného školáka |
| vysvětlit vztah vývoje mozku, vývoje motoriky a procesu psaní |
| objasnit vývoj laterality ruky a oka |
| popsat korektní úchop ruky a správné návyky při psaní |
| popsat nácvik psaní pro jednotlivá období |
| objasnit opravu a hodnocení písemného projevu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| metakognice a sebereflexe při využití postupů při nácviku psaní vázaným písmem |
| předvést korektní úchop psacího náčiní v dominantní i nedominantní ruce |
| předvést psaní vázaným písmem na tabuli i do písanky |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
| mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Přednáška s analýzou videozáznamu, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Kooperativní výuka, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Řešení problémů, |
| Kooperativní výuka, |
| Demonstrace dovedností, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Kooperativní výuka, |
| Řešení problémů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Test, |
| Kombinovaná zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Křišťanová, Ladislava. Diagnostika laterality a metodika psaní levou rukou. Hradec Králové : Gaudeamus, 1995. ISBN 80-7041-205-4.
-
Křivánek Z. Cvičení k didaktice prvopočátečního čtení a psaní. Praha, 1991.
-
Santlerová,K., Sýkorová,H. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Brno, 1994.
|