Course: Modern Forms and Methods of Czech Language Teaching for SS Teachers

» List of faculties » FPE » KČJ
Course title Modern Forms and Methods of Czech Language Teaching for SS Teachers
Course code KČJ/MONA
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Pavlovová Mrázková Klára, PaedDr. CSc.
Course content
Content 1.Lesson about humor, especially language humor. 2.Assertive training. 3.Language games. 4.Use of visuals in CL. 5.Poetry in language and stylistic lessons. 6.Music and lyrics in stylistic lessons. 7.Dramatisation in language, communication and stylistic lessons. 8.Written examples of journalism in CL. 9.Radio journalism in CL. 10.TV journalism in CL. 11.Work with advertisements in CL. 12.Use of short films in CL

Learning activities and teaching methods
Cooperative instruction, Discussion, Multimedia supported teaching, Students' portfolio, Skills demonstration, Seminar classes, Individual study
  • Contact hours - 24 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 40 hours per semester
prerequisite
Knowledge
porovnat různá pojetí vyučování českému jazyku v minulosti a dnes
vysvětlit, jak je v jazykové výchově třeba respektovat jednotlivé obecné i speciální didaktické zásady
porovnat různé typy jazykových cvičení
vysvětlit, které logicko-myšlenkové procesy žák uplatňuje, když si osvojuje konkrétní jazykové znalosti a dovednosti
Skills
navrhnout vyučovací hodiny jazykové složky předmětu různého tematického zaměření
volit funkčně různé organizační formy pro jazykovou výchovu
vhodně aplikovat různé vyučovací metody
nenásilně integrovat všechny tři složky vyučování českému jazyku (jazykovou, slohovou a literární)
learning outcomes
Knowledge
explain pros and cons of individual modern teaching methods
give reasons for own proposals of modern teaching methods considering the given teaching goals and demands of Framework Education Programme
Skills
connect language and stylistic teaching with that of literature and other aesthetic subjects such as art and music
integrate media education into language and stylistic lessons
apply the dramatic method in teaching Czech
propose the use of short films in language, stylistic and communication teaching
teaching methods
Knowledge
Multimedia supported teaching
Skills demonstration
Cooperative instruction
Individual study
Students' portfolio
Discussion
Seminar classes
Skills
Multimedia supported teaching
Skills demonstration
Cooperative instruction
Individual study
Students' portfolio
Discussion
Seminar classes
assessment methods
Knowledge
Skills demonstration during practicum
Seminar work
Group presentation at a seminar
Skills
Skills demonstration during practicum
Seminar work
Group presentation at a seminar
Recommended literature
  • Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy university, 1997. ISBN 80-210-1549-7.
  • Čapek, Robert. Líný učitel. Grada, 2017. ISBN 978-80-7496-344-5.
  • Čapek, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
  • Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upravené vydání, v SPN - pedagogickém nakladatelství vyd. 1. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
  • Hník, Ondřej; Kalábová, Naděžda. Hry v českém jazyce - SPU. 2014. ISBN 978-80-7496-084-0.
  • Homoláč, Jiří; Mareš, Petr,; Hoffmannová, Jana,; Jílková, Lucie,; Kopecký, Jakub; Mrázková, Kamila. Míšení žánrů, stylů a diskurzů v internetové komunikaci. 2022. ISBN 978-80-200-3319-2.
  • Kožmín, Zdeněk. Tvořivý sloh : Malé traktáty a malé scénáře. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Knecht, P. Transdisciplinární didaktika. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • Šebesta, Karel. Od jazyka ke komunikaci : didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-711-9.
  • Šmejkalová, Martina. Nové trendy v didaktice českého jazyka : sborník příspěvků z odborného semináře s mezinárodní účastí a pracovní dílny, 9. září 2011. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7290-603-1.
  • Štěpáník Stanislav a kol. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav; KRČMÁŘOVÁ, Markéta; POLČÁKOVÁ, Jana. Metodická příručka Český jazyk a literatura. Možnosti integrace ve výuce českého jazyka.
  • Zormanová, Lucie. Výukové metody v pedagogice : tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in the Czech Language (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in the Czech Language (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in the Czech Language (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in the Czech Language (14) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in the Czech Language (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter