Lecturer(s)
|
-
Dvořáková Linda, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
Essential linguistic terminology, language system and structure, linguistic disciplines, typology and classification of languages Linguistics and its development Phonetics and phonology terminology phonetic transcription, sound classification, suprasegmental features Morphology terminology parts of speech, classification criteria, a morpheme, morpheme analysis, nominal categories Morphology terminology (cont.) - conjugation, verbal categories, verbal forms systems Morphology terminology (cont.) - parts of speech characteristics, declination types Lexicology terminology a word, vocabulary, lexical meaning, lexical units relations Word formation terminology ways and processes of word formation, word formation analysis, word formation category, word formation type Syntax terminology sentence and utterance, syntactical and semantic relations, sentence constituents Syntax terminology (cont.) - functional sentence perspective, text condensation tools, construction peculiarities in utterance building Stylistics terminology stylistic factors, register, style layers, functional styles Text analysis terminology text, contextual-semantic basics of textual coherence
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Lecture with practical applications
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 20 hours per semester
- Contact hours
- 36 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
vyjmenovat mluvnické kategorie |
pojmenovat základní a rozvíjející větné členy |
rozlišit větu jednoduchou a souvětí |
vysvětlit význam základních lexikologických termínů (synonymie, homonymie, polysémie) |
Skills |
---|
prokázat základní znalost normativní mluvnice při všestranném rozboru textu |
Competences |
---|
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Student is competent -to explain the meaning of linguistic terms -to use them correctly -to explain mutual relations among individual elelements of the language system |
term grammatical categories using international Latin terminology |
explain the meaning of basic linguistic terms belonging to particular levels of a language |
explain interrelationships among individual elements in the language level system |
characterize the linguistic thinking development |
teaching methods |
---|
Interactive lecture |
assessment methods |
---|
Test |
průběžné znalostní testy |
Written exam |
Recommended literature
|
-
Adam, Robert, kolektiv. Gramatické rozbory češtiny : výklad a cvičení s řešeními. Praha : Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3750-1.
-
Čechová, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7235-413-9.
-
Čermák, František. Jazyk a jazykověda : přehled a slovníky. Vyd. 4., v Karolinu 2., dopl. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1946-0.
-
Černý, Jiří. Úvod do studia jazyka. 2. vyd. Olomouc : Rubico, 2008. ISBN 978-80-7346-093-8.
-
Grepl, Miroslav,; Karlík, Petr,; Nekula, Marek,; Rusínová, Zdenka. Příruční mluvnice češtiny. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-980-5.
-
Hrbáček, Josef. Úvod do studia českého jazyka : Určeno pro posl. fak. filozof.. 2., přeprac. vyd. Praha : SPN, 1986.
-
Karlík, Petr,; Nekula, Marek,; Pleskalová, Jana. Nový encyklopedický slovník češtiny. 2016. ISBN 978-80-7422-480-5.
|