Lecturer(s)
|
-
Maříková Eva, Mgr. Ph.D.
-
Materna Michal, Mgr.
|
Course content
|
Man and the world. Literature definition, its nature and function. Sign problem. Literary communication, author and reader, text reception. Literary science definition and its disciplines. Periods of literary development. Literary kinds and genres. Literary work structure. Poetry. 1. Man and the world. 2. Definition of literature, its essence and function. 3. The issue of the emblem. 4. Literary communication, author and recipient, reception of the text. 5. Literary science. 6. Periodization of literary development. 7. Literary types and genres. 8. Structure of a literary work - theme. 9. Composition. 10. Language artistic means. 11. Versology. 12. Trivial literature. 13. Textual criticism. Teaching is aimed at practical application of gained knowledge; the chosen passages correspond with the main periods of the Czech literature development and to the varieties of genres.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture with practical applications
- Contact hours
- 100 hours per semester
- Preparation for formative assessments (2-20)
- 2 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
charakterizovat jednotlivé vývojové etapy evropské společnosti (starověk, středověk, novověk) na úrovni středoškolského studia |
stručně charakterizovat základní literární druhy |
vysvětlit na konkrétním příkladu práci s tematikou literárního díla |
vysvětlit význam uměleckých jazykových prostředků v literárním díle |
stručně charakterizovat rozdíl mezi poezií a prózou |
o characterize the individual developmental stages of European society (ancient times, middle ages, modern times) at the level of secondary school studies |
riefly characterize basic literary genres |
explain the work with the theme of a literary work using a concrete example |
explain the meaning of artistic language devices in a literary work |
briefly characterize the difference between poetry and prose |
Skills |
---|
chronologicky seřadit základní vývojové společenské etapy |
přiřadit vybrané dílo národní literatury k literárnímu druhu na úrovni středoškolského učiva |
chronologically arrange the basic developmental social stages |
assign a selected work of national literature to a literary genre at the level of the secondary school curriculum Down Up Edit Delete |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
give a definition of art, literature and literary science |
characterize and classify the particular periods of Czech literary development from the beginning up to the present |
explain the term of period |
clarify the interdisciplinary potential of literary texts |
explain the problems of literary communication, reception of the text at the level of denotation and connotation, aesthetic and didactic interactions, actualisation, form and content in literary works |
assign a literary work to a corresponding literary type and genre |
explain the term of text structure |
characterize "trivial" literary works |
Skills |
---|
analyse and interpret a selected literary work; analyse the literary work structure (author's attitude, potential reader, title, themes, composition, language) including giving examples |
find interdisciplinary literary work connections and illustrate them with examples |
choose figurative language means from a given text and explain their function (syntactic means, figurative names) |
defend the assignment of a selected literary work to the corresponding period of development |
Competences |
---|
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Interactive lecture |
Self-study of literature |
Skills |
---|
Interactive lecture |
Seminar classes |
rozbor textů |
Task-based study method |
Textual studies |
Competences |
---|
Seminar |
Task-based study method |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Test |
Written exam |
working with unknown text |
Skills |
---|
Test |
Competences |
---|
Skills demonstration during practicum |
Self-evaluation |
working with unknown text |
Recommended literature
|
-
Becker, Udo. Slovník symbolů. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-612-8.
-
Brukner, Josef; Filip, Jiří. Poetický slovník. Praha : Mladá fronta, 1997. ISBN 80-204-0650-6.
-
Černý, Jiří. Úvod do studia jazyka. Olomouc : Rubico, 1998. ISBN 80-85839-24-5.
-
Daňhelka, Jiří. Textologie a starší česká literatura. Vydání první. 2013. ISBN 978-80-85778-93-9.
-
Eagleton, Terry. Úvod do literární teorie. Vyd. 1. Praha : Triáda, 2005. ISBN 80-86138-72-0.
-
Eco, Umberto. O literatuře. Praha : Argo, 2004. ISBN 80-7203-588-6.
-
Eco, Umberto. Šest procházek literárními lesy. Olomouc : Votobia, 1997. ISBN 80-7198-248-2.
-
Haman, Aleš. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Vyd. 1. Jinočany : H & H, 1999. ISBN 80-86022-57-9.
-
Harpáň, Michal. Teória literatúry. Bratislava : Tigra, 2004. ISBN 80-88869-36-6.
-
Hrabák, Josef. Poetika. 1. vyd. Praha : Československý spisovatel, 1973.
-
Hrabák, Josef; Štěpánek, Vladimír. Úvod do teorie literatury : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
Krč, Eduard; Zbudilová, Helena. Úvod do teorie literatury : literární terminologie a analýza literárního díla. 1. vydání. 2012. ISBN 978-80-244-2903-8.
-
Lederbuchová, L. Didaktická interpretace uměleckého textu I., II. Plzeň, 1995.
-
Lederbuchová, Ladislava. Průvodce literárním dílem : výkladový slovník základních pojmů literární teorie. Vyd. 1. Jinočany : H & H, 2002. ISBN 80-7319-020-6.
-
Petrů, Eduard. Úvod do studia literární vědy. 1. vyd. Olomouc : Rubico, 2000. ISBN 80-85839-44-X.
-
Petříček, Miroslav. Úvod do literární vědy. Praha : Herrmann & synové, 1999.
-
Toman, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7040-055-2.
-
Vlašín, Štěpán. Slovník literární teorie. 2., rozš. vyd. Praha : Československý spisovatel, 1984.
|