| Název předmětu | Úvod do studia českého jazyka NŠ |
|---|---|
| Kód předmětu | KČJ/ÚJFNŠ |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Témata: 1. Úvodní výklady, náplň disciplíny, literatura oboru. Vstupní diktát (text ke korektuře) a jeho analýza. 2. Ortografie - principy, typy. Lexikální pravopisné jevy - i/y po obojetných souhláskách. Zvuková realizace psaného textu, základní fonetické pojmy. 3. Lexikální pravopisné jevy - ů/ú, předložky a předpony s/z, skupiny mě/mně, souhláskové skupiny. Fonetická transkripce. 4. Lexikální pravopisné jevy - velká písmena v názvech. Vokalický systém. Diftongy. 5. Lexikální pravopisné jevy - slova cizího původu. Klasifikace konsonantů. 6. Jevy morfologického pravopisu - i/y v koncovkách substantiv a adjektiv. Změny hlásek v proudu řeči. 7. Jevy morfologického pravopisu - pravopisná podoba tvarů zájmen a číslovek. Ortoepie. 8. Jevy syntaktického pravopisu - shoda přísudku s podmětem. Slabika, slabikotvornost. 9. Interpunkce ve větě jednoduché. Zvukové prostředky melodické. 10. Interpunkce v souvětí. Zvukové prostředky dynamické. 11. Souhrnná cvičení pravopisná a fonetická. 12. Zápočtový test s diktátem 13. Analýza výsledků, vysvětlení řešení.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická výuka, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostudium literatury
|
| Předpoklady |
| Odborné znalosti |
| nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
| Obecné způsobilosti |
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
| Odborné znalosti |
| studenti - identifikují pravopisné jevy v textu ve smyslu jejich typů, - umějí vysvětlit základní principy lexikálních, morfologických a syntaktických pravopisných jevů a nejčastějších odchylek, - rozpoznají pravopisné nedostatky v defektním textu, - rozumějí podstatě fonetického systému češtiny a jeho fungování v reálné mluvní situaci, - analyzují mluvený text, - ovládají a aplikují zásady správné výslovnosti, - jsou schopni porovnat jazykové prostředky psaného a muveného textu a zhodnotit jejich funkci a komunikační hodnotu, - ovládají základní lingvistickou terminologii, - účelně využívají odborné literatury a dalších informačních zdrojů pro rozšiřování svých znalostí |
| Obecné způsobilosti |
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
| Odborné znalosti |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostudium, |
| Diskuse, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Odborné dovednosti |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Obecné způsobilosti |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
| Odborné znalosti |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |