Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Vzdělávací systém, historické souvislosti, koncepty, primární, sekundární, terciální a celoživotní vzdělávání 2. Transformace a reforma veřejné správy a reformy vzdělávací soustavy 3. Vzdělanostní společnost, společnost nevzdělanosti 4. Co ví společnost a veřejná správa o vzdělanosti, vzdělávání, vědění ? 5. Postavení České republiky v Evropském a globálním vzdělávacím prostoru, české národní vzdělávací strategie 6. Vzdělávání všeobecné, specializované, elitní, financování vzdělávání 7. Postavení a úloha veřejné správy a jejích orgánů (pravomoc a působnost) ústředních, regionálních, místních a speciálních, platná právní úprava 8. Předškolní a základní školská zařízení 9. Sekundární systém vzdělávání všeobecného, odborného, školství učňovské 10. Terciální vzdělávání, koncepce vysokoškolského zákona, samospráva vysokých škol, akademické svobody 11. Celoživotní vzdělávání, vzdělávací strategie, teorie vzdělávání 12. Evropský vzdělávací prostor, evropské reformy vzdělávání, Boloňský proces, studentské mobility 13. Budoucnost školské správy a reformy vzdělávací politiky v podmínkách České republiky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v koncepci české vzdělávací politiky v průběhu posledního čtvrtstoletí |
Odborné dovednosti |
---|
osvojit se detailní znalost veřejné politiky ve sféře vzdělávání a osvojit si konkrétní správněprávní dovednosti |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
osvojit si základní principy a trendy vývoje vzdělávání a příslušná právní řešení koncepční i praktická, osvojí si detailní znalost veřejné politiky ve sféře vzdělávání |
Odborné dovednosti |
---|
osvojit si konkrétní správně právní specializované dovednosti umožňující jak participaci na koncepčních řešeních při tvorbě školské a vzdělávací politiky, tak umožňující přímý výkon státní správy na ústřední nebo regionální úrovni decize |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Mišúr Peter, Svoboda Milan. Instituce státní moci v ČR - Úplný přehled s internetovými odkazy. Praha Linde, 2007. ISBN 978-80-86131-74-0.
-
Patočka, J., Heřmanová, E. Lokální a regionální kultura v ČR. ASPi, 2008.
-
PATOČKA, Jiří a kol. Hmotná kultura v ekonomické teorii a praxi managementu. Praha, Oeconomica, 2011. ISBN 978-80-245-1839-8.
-
Patočka, Jiří; Heřmanová, Eva. Lokální a regionální kultura v České republice : kulturní prostor, kulturní politika a kulturní dědictví. Vyd. 1. Praha : ASPI, 2008. ISBN 978-80-7357-347-8.
-
THROSBY, David. Economic and Culture. Cambridge University Press, 2000. ISBN 978-05- 215-8639-.
-
TYSLOVÁ, Irena a kol. Metodiky animačních procesů v kultuře. Praha, Oeconomica, 2012. ISBN 978-80-245-1903-6.
|