|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Historie ideje lidských práv a jejích filozofických základů v kontextu společenského vývoje - od antiky k současnosti 2. Rozbor nejdůležitějších historických dokumentů o lidských právech v historickém kontextu od středověku do současnosti 3. Rozbor vnitrostátních a mezinárodních norem o lidských právech 4. Mechanismy vynucování lidských práv v historické perspektivě až do současnosti 5. Soudobé teorie lidských práv a jejich filozofické základy 6. Vybrané aktuální problémy lidských práv
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 44 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 34 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikovány |
| Porozumět základním pojmům týkajícím se lidských práv a jejich klasifikaci |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seznámit s historickým vývojem lidských práv a jejich filozofickými aspekty. Orientovat se v základních platných pramenech práva lidských práv |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| student získá znalost základních pojmů vztahujících se k lidským právům, pochopí jejich vývoj, je schopen analyzovat nejen základní historické dokumenty o lidských právech, ale také pozitivní právo lidských práv (na vnitrostátní i mezinárodní úrovni), pochopit mechanismy vynucování těchto práv v historickém kontextu, třídit jednotlivá lidská práva a identifikovat současné základní problémy lidských práv |
| znalost základních kategorií lidských práv a jejich třídění |
| Odborné dovednosti |
|---|
| pochopení vývoje lidských práv analýza základních historických dokumentů o lidských právech |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bill of Rights (1689).
-
Bill of Rights (1791).
-
Declaration of Independence (1776).
-
Declaration of Rights of Man and Citizen (1789).
-
European Convention on Human Rights (1950), incl. additional protocols.
-
International Covenant on Civil and Political Rights (1966), incl. the First Optional Protocol.
-
International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights (1966).
-
Magna Carta Libertatum (1215).
-
Universal Declaration of Human Rights (1948).
-
Donnelly, Jack. Universal Human Rights in Theory and Practice.
-
Douzinas, Costas. The End of Human Rights.
-
Ishay, Micheline. Human Rights Reader.
-
Locke, John. Druhé pojednání o vládě. Praha : Nakladatelství Svoboda, 1992. ISBN 80-205-0222-X.
-
Locke, John. The Second Treatise on Government, Letter on Tolerance.
-
Rousseau, Jean Jacques. O společenské smlouvě neboli o zásadách státního práva. Praha : Právnické knihkupectví a nakladatelství V. Linhart, 1949.
-
Rousseau, Jean Jacques. The social contract. London : Penguin Books, 1968. ISBN 0-14-044201-4.
-
Sudre, Frederic. Droit européen et international des droits de l'homme, P.U.F., coll. Droit fondamental, 9° édition, 2008, 843 p. Edition tcheque, 1997, Brno. Edition roumaine, Polirm, Bucarest, 2006..
-
Sudre, Frédéric. Mezinárodní a evropské právo lidských práv. Brno : Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1485-7.
|