|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod, parní kotle - základní části spalovacího zařízení, spalovací komory, druhy parních kotlů, účinnost parních kotlů 2. Parní turbíny - rozdělení, základní typy parních turbín 3. Parní turbíny - konstrukce 4. Ventilátory, kompresory 5. Spalovací turbíny 6. Čerpadla 7. Vodní turbíny 8. Jaderné reaktory - princip štěpení, konstrukce aktivní zóny, bezpečnost jaderných elektráren 9. Jaderné reaktory - typy jaderných reaktorů, radioaktivita, nakládání s jaderným odpadem 10. Jaderné reaktory IV. generace, termojaderná fúze 11. Využití energie větru 12. Využití energie slunce 13. Spalovací motory
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Individuální konzultace, Přednáška, Cvičení, Exkurze, výuka v terénu
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 17 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat a vysvětlit základní fyzikální jevy |
| popsat a vysvětlit vlastnosti základních strojních součástí |
| využívat teoretické znalosti z oblasti termodynamiky |
| Odborné dovednosti |
|---|
| řešit jednoduché úlohy z oblasti termodynamiky |
| číst a orientovat se v technickém výkresu součásti nebo jednoduché sestavy |
| vybrat optimální variantu řešení |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat a vysvětlit základní uspořádání parních kotlů |
| určit a popsat konstrukční uspořádání parní a spalovací turbíny |
| charakterizovat základní typy kompresorů, čerpadel a vodních turbín a definovat jejich vlastnosti |
| popsat a vysvětlit princip činnosti primárního okruhu jaderné elektrárny |
| popsat využití obnovitelných zdrojů energie a charakterizovat jejich výhody a nevýhody |
| Odborné dovednosti |
|---|
| rozlišit vhodnost použití strojů a zařízení v daném odvětví energetiky |
| zvolit typ regulace pro konkrétní energetický stroj |
| nakreslit a popsat schéma cyklů vybraných energetických strojů a zařízení |
| vypočítat termodynamické cykly používané v energetice (Rankin - Clausiův, Ericson - Braytonův) |
| nakreslit základní schéma uhelných i jaderných elektráren |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Individuální konzultace, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Individuální konzultace, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Kadrnožka, Jaroslav. Tepelné turbíny a turbokompresory. [1], Základy teorie a výpočtů. Vyd. 1. Brno : Akademické nakladatelství CERM, 2004. ISBN 80-7204-346-3.
-
Kemka, Vladislav. Stavba a provoz strojů : stroje a zařízení : pro SPŠ strojní. Vyd. 1. Praha : Informatorium, 2009. ISBN 978-80-7333-075-0.
-
Ladislav Krajíc. Parní turbíny a příslušenství. Západočeská univerzita, 2017. ISBN 978-80-261-0731-6.
-
Pavel Banáš. Fyzika IV, 2. díl (Jaderná fyzika). Prodos, 2018. ISBN 978-80-7230-390-8.
-
Slavomír Entler, Ondřej Ficker, Josef Havlíček, Jan Horáček, Martin Hron, Jan Mlynář, Radomír Pánek, Milan Řípa, Jan Stöckel, Jozef Varju, Vladimír Weinzettl. Budoucnost energetiky: Jaderná fúze. AV ČR, 2019. ISBN 978-80-270-6057-3.
|