|
Vyučující
|
-
Halva Miroslav, Ing.
-
Stäuber František, doc. Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Cílem přednášek je seznámit posluchače se základními znalostmi v následujících oblastech: úvod do historie elektráren, druhy energetických strojů, základní vztahy popisující procesy generace energie, klasické elektrárny a teplárny s fosilními palivy, kombinovaný cyklus, kogenerace, jaderné elektrárny, vodní elektrárny, větrné elektrárny, využití sluneční energie a energie z odpadů, energie z biomasy, ekologie a environmentální dopad energetiky. 1. týden : Úvod do energetiky. 2. týden : Klasifikace zdrojů energie. 3. týden : Teorie spalování. 4. týden : Základní vztahy charakterizující procesy získávání, transportu a spotřeby energie. 5. týden : Klasické elektrárny a teplárny spalující fosilní paliva. Paroplynové elektrárny . 6. týden : Kogenerační výroba energie, teplárenství. 7. týden : Jaderné elektrárny. 8. týden : Termojaderná fůze. Termojaderné reaktory. 9. týden : Vodní elektrárny. 10. týden : Větrné elektrárny. 11. týden : Využití sluneční energie. 12. týden : Energetické využití odpadů. 13. týden : Spalování biomasy. Vliv elektráren na životní prostředí.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Cvičení
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat komplexně a na vyšší úrovni vysvětlit principy účinnosti a transformace různých forem energie |
| využívat samostatně teoretické znalosti z oblasti chemie a fyziky |
| Odborné dovednosti |
|---|
| orientovat se v různých energetických zdrojích |
| používat odbornou literaturu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| interpretovat znalosti různých zdrojů energie v praxi |
| navrhnout vhodný typ energetického zdroje pro konkrétní použití |
| Odborné dovednosti |
|---|
| orientovat se v různých energetických zdrojích, které má lidstvo k dispozici |
| používat znalosti o transformacích jednotlivých typů energie |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
Benda, Vítězslav. Obnovitelné zdroje energie. Profi Press, 2012. ISBN 9788086726489.
-
Kleczek, Josip. Energie ve vesmíru i ve službách lidí. Albatros, 2012. ISBN 978-8-00002873-6.
-
Kutscher, Charles F.; Milford, Jana B. Principles of Sustainable Energy Systems, Third Edition. CRC Press, 2018. ISBN 9781498788922.
-
Randolph, John; Masters, Gilbert M. Energy for Sustainability, Second Edition: Foundations for Technology, Planning, and Policy. Island Press, 2018. ISBN 978-1610918206.
-
Serdar, Celik. Sustainable Energy: Engineering Fundamentals and Applications. Cambridge University Press, 2023. ISBN 978-1316517383.
-
Škorpík, Jiří. Zdroje a transformace energie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2021. ISBN 978-80-214-5929-8.
|