Vyučující
|
-
Galeta Ivo, doc. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vztah člověka a technických systémů. Nejvýznamnější světové mezníky rozvoje techniky od dávnověku po dnešek. Význam techniky pro rozvoj lidské civilizace i každého jednotlivce. Úrovně lidského poznání. Závislost člověka na technických systémech. Propojení a vzájemné ovlivňování rozvoje techniky a procesu humanizace člověka. Přehled základních technických oborů a typických technických systémů, s uvedením jejich účelu, charakteristických funkcí a orgánů. Historie techniky jako zdroj poznatků, zkušeností a inspirace. Současný stav a trendy rozvoje techniky. Přednášky: 1. Úvod, cíl předmětu, podmínky pro udělení zápočtu. Vynálezy a objevy, které mohou změnit svět. Domácí spotřebiče pro rok 2020... Jde to i bez vzduchu. Věčná pneumatika je tu! 2. Historie a současnost kolejových vozidel a rozvoj kolejové dopravy. Vyzvaná přednáška. Přednáší odborník z dané oblasti. 3. Člověk a technické systémy (TS). Vliv TS na vývoj lidstva. Přehled některých TS a jejich vývoj v průběhu času. 4. Historie a současnost tvářecích strojů. Rozvoj technologií tváření. Vyzvaná přednáška. Přednáší odborník z dané oblasti. 5. Intelektuální vývoj lidstva. Rozkvět řemesel, rozvoj obchodu a dopravy. Dobývání a zpracování surovin. Využití kovů. Mayové - vyspělá civilizace, důmyslný kalendář, proroctví ... 6. Egypt. Technické parametry Cheopsovi pyramidy. Kanalizační systémy v Sumerských městech. Hlavní potravinový článek "pivochléb" (pivo). 7. Historie a současnost automobilní techniky. Rozvoj dopravy. Vyzvaná přednáška. Přednáší odborník z dané oblasti. 8. Helénský svět. Přírodní vědy předběhly techniku. Válka podnětem technických vynálezů. Budování cest. Rozmach přírodních věd. 9. Ilustrativní zajímavosti 600 - 501 př. n. l. Pythagoras, Theodoros. ŘÍMSKÉ IMPÉRIUM od roku 300 př.n.l. do roku 400 n.l. Rozmach mechaniky. Luxusní materiál - sklo 10. Evropský středověk. V roce 400 - 1400 n. l. Stavební techniky Slovanů. Odlévání zvonů. Větrné mlýny. Vodní kola. Knihtisk. Renesance 1400 - 1600 n. l. Radost z technického myšlení. Pro rozvoj technického myšlení na panovnických dvorech v období renesance bylo charakteristické spojení umění s technikou. První inženýr Tacolo. 11. Historie a současnost výrobních strojů. Moderní trendy v oblasti výrobních strojů. Vyzvaná přednáška. Přednáší odborník z dané oblasti. 12. Rezerva. 13. Závěrečný test.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
mít, znát a využívat základní středoškolské poznatky |
mít všeobecné poznatky z historie techniky |
základní znalosti z oblasti vědy a techniky a přehled o nejznámějších a zajímavých technických systémech |
umět pracovat v týmu |
Odborné dovednosti |
---|
umět používat základní kancelářské softwarové prostředky |
být schopen samostatně využívat teoretické znalosti z oblasti historie techniky |
prezentovat výsledky své práce před skupinou lidí |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
mít základní přehled o vývoji techniky v Českých zemích |
mít všeobecný přehled o vývoji techniky ve světě |
přehled o současném stavu vývoje technických systémů |
přehled o budoucích vývojových trendech v oblasti technických systémů |
Odborné dovednosti |
---|
umět definovat a specifikovat vztah člověka a technických systémů |
rozlišovat a specifikovat nejvýznamnější světové mezníky rozvoje techniky od dávnověku do současnosti |
rozumět významu techniky pro rozvoj lidské civilizace i každého jednotlivce. Znát úrovně a stádia lidského poznání. Specifikovat závislost člověka na technických systémech. Rozumět propojení a vzájemné ovlivňování rozvoje techniky a procesu humanizace člověka |
mít přehled o základních technických oborech a typických technických systémech a umět uvést jejich účel, charakteristické funkce a orgány |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti |
---|
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Hlušičková, Hana. Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. I. díl, A-G. Vyd. 1. Praha : Libri, 2001. ISBN 80-7277-043-8.
-
Hlušičková, Hana. Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. II. díl, H-O. Vyd. 1. Praha : Libri, 2002. ISBN 80-7277-044-6.
-
Hlušičková, Hana. Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. III. díl, P-S. 1. vyd. Praha : Libri, 2003. ISBN 80-7277-045-4.
-
Hlušičková, Hana. Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. IV. díl, Š-Ž, slovníky, dodatky. 1. vyd. Praha : Libri, 2004. ISBN 80-7277-160-4.
-
Wessely, E., Šeminský, J. Dějina a vývoj techniky. ELFA, Košice, 2000.
-
Zeithammer, Karel. Vývoj techniky. 1. vyd. Praha : ČVUT, 1994. ISBN 80-01-01122-4.
|