|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Základní standardní prvky, principy a výpočty důležitých problémů. Především jsou to generátory a motory, prvky pro řízení přenášeného výkonu , akumulátory, multiplikátory a další. Jejich charakteristiky, užití a funkční stavba. Účinnost, základní parametry nositele energie-zvláště olejů, čištění, těsnění a chlazení tekutin, vliv plynu v hydraulickém obvodě mechanismu, umístění a zapojení prvků v obvodě. Řízení rychlosti motorů, hydrodynamický ráz, dynamika tekutinových mechanismů, tekutinová pohyblivá uložení a zásady projektování funkčních schémat obvodů tekutinových mechanismů. 1. Organizace výuky. Význam předmětu pro praxi. Definice tekutinového mechanismu (TM), jeho struktura. Základní vztahy. Představení TM. Výhody a nevýhody TM. Dělení mechanismů podle nositele energie a požadavků z technologického procesu. 2. - 5. Pneumatické a elektropneumatické systémy. Pneumatické prvky, rozdělení, použití. Grafické značky tekutinových komponent. Principy funkce vybraných pneumatických a hydraulických prvků. Zásady tvorby schemat hydraulických a pneumatických obvodů. Navrhování pneumatických obvodů. 6.-8. Praktické úlohy - zapojování pneumatických a elektropneumatických obvodů (FESTO Didactic, SMC Pneu panel) Elektropneumatické obvody - základní zapojení, logické funkce, řešení kombinačních a sekvenčních obvodů Řízení elektropneumatických obvodů. Řešení kombinačních a sekvenčních obvodů. Programování PLC pomocí funkčních bloků. 9. Dimenzování prvků pneumatických a elektropneumatických obvodů. 10. Tekutinové přenosové systémy. Otevřený a uzavřený hydraulický obvod (HO). Řazení hydrogenerátorů (G) a hydromotorů.(M). Přenosové systémy podle pohybu motoru.Nositel energie a jeho hlavní parametry. Namáhání kapalin. Požadavky na kapaliny a jejich volba. Těsnění, čističe. Charakteristika kapalin. Přenos energie tekutinami. Rozvod tlakové kapaliny v HO. Nádrže. Ztráty v HO. 11.-12. Hydraulické prvky, rozdělení, použití. Návrh komplexního hydraulického obvodu. 13. Řízení hydraulických mechanismů. Elektrohydraulické servoventily.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| získávat další odborné znalosti samostatným studiem teoretických poznatků |
| využívat samostatně teoretické znalosti z oblasti mechaniky, pružnosti a pevnosti, částí strojů a základů konstruování při návrhu strojů a zařízení |
| předpokládají se znalosti v rozsahu dosavadního vysokoškolského studia |
| používat své odborné znalosti alespoň v jednom cizím jazyce |
| Odborné dovednosti |
|---|
| používat své odborné dovednosti alespoň v jednom cizím jazyce |
| získávat další odborné znalosti samostatným studiem teoretických poznatků |
| použít samostatně své znalosti ze základních strojařských teoretických disciplín při řešení praktických problémů z oblasti navrhování strojů a zařízení |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Použít znalosti a dovednosti získané předchozím studiem. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| sdělit srozumitelně informace o problémech spojených s aplikacemi tekutinových mechanismů |
| zhodnotit samostatně klady i zápory tekutinových mechanismů |
| používat své odborné znalosti alespoň v jednom cizím jazyce |
| získávat další odborné znalosti samostatným studiem teoretických poznatků |
| Odborné dovednosti |
|---|
| použít své teoretické znalosti při řešení konkrétních praktických problémů |
| získávat samostatně další odborné dovednosti |
| navrhnout na základě získaných znalostí teoretických i praktických vybrané subsystémy tekutinových mechanismů |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| Používat znalosti a dovednosti získané v předmětu. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Individuální konzultace, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| N/A |
| E-learning, |
| Projektová výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| N/A |
| E-learning, |
| Projektová výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| N/A |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| N/A |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Výstupní projekt, |
| N/A |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| N/A |
|
Doporučená literatura
|
-
Matthies, Hans Jürgen; Renius, Karl Theodor. Einführung in die Őlhydraulik. Vieweg Taubner Verlag, 2006. ISBN 3835100513.
|