Vyučující
|
-
Galeta Ivo, doc. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah cvičení: 1. Úvod, cíl předmětu, podmínky pro udělení zápočtu. Představení koncepčních návrhů vybraných technických produktů spojené s diskuzí o možnostech dosažení požadovaných parametrů specifikovaných vlastností. 2. Zadání semestrální práce. Informace o zadané strojní části a její funkční popis. Pracovní skica zadané strojní části - výkresová dokumentace. 3. Literární a patentová rešerše objektů s funkcemi, které se rámcově blíží zadanému objektu. Určení účelu použití a definice funkce v semestrální práci řešeného technického produktu a zpracování dílčí technické zprávy. 4. Výběr řešeného objektu a jeho funkční popis. Tvorba funkčního schématu a jeho účel (demonstrace na reálném výkrese z praxe). Odnímání stupňů volnosti základními prvky. Souvislost s fixací součásti v technickém systému a zabránění v pohybu plovoucích tolerančních polí. 5. Definice funkčních základen a jejich význam. Funkční základny - Barevně dle důležitosti, zdůvodnění použití základny a její důležitosti, odnímání stupňů volnosti základnou. Geometrické základny - Barevně dle důležitosti, zdůvodnění použití základny a její důležitosti. 6. Definice a specifikace funkčních podmínek a způsoby jejich zajišťování např. pomocí předepsání tolerancí u funkčních kót a tvarů, polohy a jakosti povrchu u funkčních ploch. Demonstrace problému na příkladu jednoduchého čepu a zásuvky psacího stolu. 7. Funkční podmínky rozměrové (vůle/přesah) - Barevně dle důležitosti, zdůvodnění použití funkční podmínky a její důležitosti. Funkční podmínky geometrické (tvar/poloha) - Barevně dle důležitosti, zdůvodnění použití funkční podmínky a její důležitosti. Funkční podmínky ploch (jakost/textura/tepelné a chemickotepelné zpracování) - Barevně dle důležitosti, zdůvodnění použití funkční podmínky a její důležitosti. Funkční podmínky povrchových vrstev (chromování, zinkování, zlacení, stříbření, nano a mikro vrstvy, barvení, nástřiky, potahy, ...) - Barevně dle důležitosti, zdůvodnění použití funkční podmínky a její důležitosti. Funkční podmínky vztahující se ergonomičnosti konstrukce - Barevně dle důležitosti, zdůvodnění použití funkční podmínky a její důležitosti. Funkční podmínky vztahující se k průmyslovému designu - Barevně dle důležitosti, zdůvodnění použití funkční podmínky a její důležitosti. (vznik, provozování, recyklace, likvidace ...) 8. Příklad tvorby funkčního schématu vidlice kloubového spojení s válcovým čepem a určení významu a důležitosti jednotlivých funkčních podmínek. Popis konstrukčních a geometrických referenčních prvků, funkčních podmínek a konstrukčních funkčních prvků. 9. Konstrukční funkční prvky. Funkční kóty, Funkční plochy 10. Příklad tvorby výkresu vidlice kloubového spojení s válcovým čepem v souladu s funkčním schématem. 11. Konzultace konstrukčního projektu. 12. Odevzdání konstrukčního projektu, diskuse a hodnocení. 13. Udělení zápočtu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška
- Kontaktní výuka
- 10 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
student zná: - základní princip zobrazování |
využívat všeobecný středoškolský přehled |
využívat a aplikovat základní poznatky ze středoškolské matematiky, fyziky a geometrie |
Odborné dovednosti |
---|
umět používat základní kancelářské softwarové prostředky a využívat také jejich potenciálu pro realizaci technických výpočtů |
být schopen se samostatně a odpovědně rozhodovat při řešení složitějších problémů |
mít základní prostorovou představivost a umět přenést tyto představy do 2D prostoru |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát základní poznatky o strojních částech a jejich skupinách vzhledem k popisu parametrů jejich vlastností a konstrukční dokumentaci |
znát základy technického promítání a zobrazování |
znát základy specifikace rozměrů konstrukčních prvků |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat jednoduché strojní stavební skupiny, zobecňovat poznatky a získané výsledky aplikovat při návrhu složitějších technických produktů |
schopnost aplikovat základní metody vhodné pro konstruování - stanovovat požadované funkce produktů a vytvářet jejich funkční a orgánové struktury |
používat geometrické tolerance při návrhu konstrukčních skupin a částí strojů |
znát základy z oblasti uložení částí strojů a stanovování jejich přesnosti |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
---|
Výstupní projekt, |
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Boháček, František. Základy strojnictví : vysokošk. učebnice pro skupinu stud. oborů strojírenství a ostatní kovodělná výroba. 1. vyd. Praha : SNTL, 1989. ISBN 80-03-00083-1.
-
Drastík, František. Technické kreslení podle mezinárodních norem I. Ostrava : Montanex, 2005. ISBN 87-7225-195-3.
-
Šťastný, Jiří; Třeštík, Boleslav. Manuál technické dokumentace. 6., přeprac. vyd. České Budějovice : Česká matice technická v nakl. Kopp, 2009. ISBN 978-80-7232-352-4.
-
Vaněk, Václav. Základy konstruování : učební podklady pro cvičení. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7043-964-7.
-
Vávra, Pavel. Strojnické tabulky : pro SPŠ nestrojnické. Praha : Státní nakladatelství technické literatury, 1982.
|