Vyučující
|
-
Neckář Pavel, doc. Ing. Ph.D.
-
Pelikán Jakub, Mgr. Ph.D.
-
Kříž Filip, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Principy chemických reakcí v atmosféře, hydrosféře i pedosféře. Interakce technických materiálů s prostředím. Kinetika přírodních dějů a transport látek. V semináři jsou probírány teoretické základy jevů vyskytujících se v životním prostředí. Přednášky: 1. Základní pojmy; sféry Země; život na Zemi; ekosystém; vztahy mezi organismy; vlastnosti živých struktur; stavba prokaryotické a eukaryotické buňky. 2. Člověk; ekologie člověka; vývoj kultury, základy genetiky. 3. Chemické složení živé a neživé přírody; materiálové toky v životním prostředí; toky energie; výskyt prvků; kinetika a rovnováha chemických a fyzikálních procesů v přírodě. 4. Chemické reakce v prostředí. S jakými reakcemi je nutno počítat, co se bude dít v prostředí, ve kterém se materiál nachází. 5. Plynná fáze: Fyzikální a chemické vlastnosti atmosféry, přenos energie v atmosféře, pohyb atmosférických hmot - počasí - meteorologie - klimatologie. Vlhkost jako faktor elektrochemické koroze. 6. Reakce v atmosféře, troposférické pozadí, polutanty v atmosféře, smog, skleníkový efekt, ozónová vrstva. Plynná fáze. Vlastnosti a chování vybraných plynů (např. inertní plyny, O2, Cl2, H2, CO2, NOx, vodní pára), Kapalný stav - roztoky, solvatace, typy rozpouštědel. Konstrukční materiály v prostředí polutantů. 7. Druhy vod. Složení přírodních vod, povrchové a podpovrchové vody, fyzikální a chemické vlastnosti vody, pitná voda, nutrienty, znečištění. Vodné prostředí jako reakční prostředí. Elektrochemické děje v přírodě. Technologie využívající elektrochemické jevy (pokovování, baterie, vodíkové technologie). 8. Chemické reakce a chemické rovnováhy ve vodách, speciace prvků, oxidačně-redukční potenciál. Vody agresivní a vody inkrustující. Odpadní vody jako zdroj surovin. 9. Mikrobiologie, hydrobiologie, analytické stanovení vybraných ukazatelů, vodní zákon. Organické sloučeniny v přírodních a průmyslových vodách. Sorpce, povrchové jevy, disperzní soustavy a chemie koloidů. Mikroplasty a nanoplasty. 10. Geosféra: surovinové zdroje. Geologické podloží, nerosty a horniny, vývoj Země. 11. Pedologie, půdotvorné procesy, chemismus půdy, povrchové jevy, chemie koloidů, saturovaná a nesaturovaná zóna. Keramika a sklo - výroba, vlastnosti, druhy keramiky a skel, použití. Sorpce, nanomateriály. 12. Toxikologie, toxické vlastnosti látek. Perspektivní materiály pro strojírenství, možnosti recyklace materiálů. Proč některé látky nepoužívat i když mají lepší vlastnosti. 13. Vliv člověka na životní prostředí, ekonomické aspekty ochrany životního prostředí. Investice do čistých technologií se může projevit prodlouženou životností materiálů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, E-learning, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostatná práce studentů
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 16 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znalost chemického názvosloví, orientace v periodické tabulce prvků. |
Znalost principu, zápisu a vyčíslování chemických rovnic |
Znalost základních fyzikálních a chemických jevů |
Převody jednotek |
Odborné dovednosti |
---|
Vyjádřit a vypočítat fyzikální veličinu z rovnice. |
Základní manipulace s chemickým sklem. |
Vypracovat jednoduchý protokol o měření. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Rozumět základním jevům odehrávajícím se v životním prostředí. Identifikovat polutanty a rozlišit přirozené a znečištěné prostředí. |
Rozumět základním chemickým reakcím a výpočtům z chemických rovnic. |
Orientovat se v základních typech materiálů (kovové, keramické, polymerní, apod.) a jejich vlastnostech. |
Mít základní znalosti elektrochemie a termochemie. |
Odborné dovednosti |
---|
Připravit základní typy roztoků a provézt test rozpustnosti rozličných kovů v kyselinách. |
Vypracovat zprávu o záznamu chemického experimentu zahrnující interpretaci pozorovaných chemických dějů. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Odborné dovednosti |
---|
Laboratorní praktika, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Doušová, B.; Bůzek, F. Chemie životního prostředí: úvod do chemie atmosféry, hydrosféry a geosféry.. Praha, 2016. ISBN 978-80-7080-979-2.
-
Duchek, P., Šmídová, H. Řešené příklady z chemie. Plzeň. 2013.
-
Khan, N. A state-of-art-review on emerging contaminants: Environmental chemistry, health effect, and modern treatment methods. , 2023, ISSN 0045-6535.
|