Vyučující
|
-
Vyšohlíd Marián, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Hlavní pozornost je v tomto předmětu věnována oblasti ergonomie a její důležitosti při navrhování výrobních systémů. Studenti se zde obeznámí se systémovým pohledem na ergonomii a vazbami na ostatní vědní disciplíny. Detailně je zde věnována pozornost třem hlavním komponentám výrobních systémů, kterými jsou člověk - stoj - prostředí. Převážná část praktických cvičení je věnována představení moderních softwarových nástrojů pro virtuální ergonomii. Studenti zde získají zkušenosti jak tyto nástroje využívat v projekční činnosti. Konkrétní tematické oblasti probírané v rámci tohoto předmětu jsou: 1. Úvod do ergonomie 2. Důležitost ergonomie v procesu navrhování práce 3. ANTROPOMETRIE - Vliv na design pracovišť 4. ANTROPOMETRIE - Metody a nástroje pro měření a analýzu 5. BIOMECHANIKA A FYZIOLOGIE PRÁCE - Vliv na design pracovišť, Ergonomická kritéria, Obecná doporučení. 6. BIOMECHANIKA A FYZIOLOGIE PRÁCE - Nástroje pro hodnocení ergonomických zátěží a redesign 7. PSYCHICKÁ ZÁTĚŽ - Vliv na design pracovišť 8. PSYCHICKÁ ZÁTĚŽ - Metody měření a simulační nástroje 9. PRACOVNÍ PROSTŘEDÍ - Vizuální komfort 10. PRACOVNÍ PROSTŘEDÍ - Akustický komfort 11. PRACOVNÍ PROSTŘEDÍ - Tepelný komfort 12. MODERNÍ SOFTWAROVÉ NÁSTROJE PRO VIRTUÁLNÍ ERGONOMII - Tecnomatix Jack 13. MODERNÍ SOFTWAROVÉ NÁSTROJE PRO VIRTUÁLNÍ ERGONOMII - Tecnomatix Process Simulate
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 12 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 32 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 42 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
umět optimalizovat výrobní systém s pomocí metod průmyslového inženýrství |
být schopen samostatně využívat teoretické znalosti z průmyslového inženýrství |
samostatně získávat další odborné znalosti samostatným studiem |
být schopen kritického myšlení |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně získávat další odborné dovednosti na základě praktických zkušenosti a jejich vyhodnocení |
na základě získaných znalostí umět optimalizovat prvky výrobního systému |
být schopen na základě rámcového zadání zpracovat samostatnou práci |
mít základní zkušenosti pro práci na PC |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat pojmy ergonomie a racionalizace práce |
znát principy působení fyziologické a psychologické zátěže |
definovat ergonomické parametry pracovního místa |
popsat základy vybraných ergonomických analýz |
Odborné dovednosti |
---|
využívat antropometrické parametry člověka v optimalizaci pracoviště |
realizovat ergonomické analýzy |
využít softwarové nástroje pro optimalizaci pracoviště |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Přednáška s diskusí, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Specific EN and ISO standards.
-
BRIDGER, Roger. Introduction to Human Factors and Ergonomics. 4th Edition. CRC Press, 2017. ISBN 978-1-498-79594-4.
-
Chaffin, Don B.; Andersson, Gunnar B. J.,; Martin, Bernard J. Occupational biomechanics. Fourth edition. 2006. ISBN 978-0-471-72343-1.
-
KROEMER-ELBERT, Katrin; KROEMER, Henrike; KROEMER-HOFFMAN, Anne. Ergonomics-How to design for ease and efficiency. 3rd Edition. Elsevier Science Publishing, 2018. ISBN 978-0-128-13296-8.
-
SHORROCK, Steven; WILLIAMS, Claire. Human Factors and Ergonomics in Practice: Improving System Performance and Human Well-Being in the Real World. 1st Edition. CRC Press, 2016. ISBN 978-1472439246.
-
Stanton, Neville. Handbook of human factors and ergonomics methods. Boca Raton : CRC Press, 2005. ISBN 0-415-28700-6.
-
TILLMAN, Barry; FITTS, David J.; WOODSON, Wesley E.; ROSE-SUNDHOLM, Rhonda; TILLMAN, Peggy. Human Factors and Ergonomics Design Handbook. 3rd Edition. McGraw-Hill Education, 2016. ISBN 978-0071702874.
-
Zandin, Kjell B. MOST work measurement systems. Third edition, revised and expanded. 2003. ISBN 0-8247-0953-5.
|