Vyučující
|
-
Kučera Jan, prof. Ing. Ph.D.
-
Kochová Petra, Ing. Ph.D.
-
Svoboda Martin
-
Hamberger Václav, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět se týká návrhu dokumentu technologického postupu. Technologickým postupem se přitom myslí sled technologických operací, které směřují k naplnění požadavků konstrukční dokumentace a jsou vhodně seřazeny se zřetelem na jejich specifické podmínky a dopady na obrobek včetně vedlejších účinků ale i včetně dopadů mimo výrobek, jako jsou dopady ekonomické, ekologické či sociální. 1) Technologičnost a ekologičnost konstrukce 2) Technologické postupy rotačních součástí 3) Technologie pro výrobu rotačních součástí a jejich ekologické i jiné dopady 4) Metodiky pro tvorbu postupu výroby rotačních součástí 5) Technologické postupy nerotačních součástí 6) Technologie pro výrobu nerotačních součástí a jejich ekologické i jiné dopady 7) Metodiky pro tvorbu postupu výroby nerotačních součástí 8) Technologické postupy pro 3D tisk 9) Technologie pro výrobu tištěných součástí a jejich ekologické i jiné dopady 10) Metodiky pro tvorbu postupu výroby tištěných součástí 11) Navrhování montážních postupů 12) Obecný pohled na problematiku strojírenské výroby se zahrnutím ekologického hlediska 13) Konzultace témat problematických pro studenty
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, E-learning, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostatná práce studentů
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 24 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Jmenovat jednotlivé technolodické metody používané ve strojírenské výrobě (výroby polotovarů, opracování jednotlivých součástí, tepelného zpracování, úpravy povrchu) |
Vysvětlit vztah mezi kinematikou obráběcích strojů a typickým tvarem povrchu, pro jehož výrobu jsou vhodné |
Popsat ke každé základní technologické metodě kromě principu také používané nářadí (nástroje, měřidla, přípravky), technologické parametry a její kvalitativní výsledky a případné vedlejší efekty |
Odborné dovednosti |
---|
Číst výrobní výkresy základní složitosti (interpretovat všechny skutečnosti uvedené na předloženém výkrese) |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Popsat technologický postup jako dokument, jaké jsou způsoby jeho využití, jaké jsou jeho druhy a formy, jaké se na něj kladou požadavky, jaké jsou jeho formální náležitosti a jak se liší jeho podrobnost s ohledem na objem výroby |
Jmenovat znaky charakteristické pro kusovou (zakázkovou), sériovou (dávkovou) a hromadnou (kontinuální) výrobu |
Popsat členění procesu na operace, úseky, úkony a pohyby |
Vysvětlit význam pojmů: výroba, výrobní proces, výrobní systém, výrobní profil, výrobní program, výrobní předmět, výrobní zdroj, pracoviště, výrobní jednotka, výrobní dávka |
Vyjmenovat hlavní vlastnosti prvků strojních součástí, které je třeba zajistit výrobou |
Odborné dovednosti |
---|
Vytvořit nezaměnitelná označení pro jednotlivé prvky součásti, podle nichž lze prvek na výkrese bezpečně a rychle identifikovat |
Zvolit vhodnou technologickou metodu, výrobní prostředky a procesní parametry pro zajištění každého požadavku na výrobním výkrese |
Seřadit technologické metody do takové sekvence výsledného technologického procesu, aby byly splněny všechny požadavky na výrobním výkrese s přihlédnutím ke kvalitativním výstupům a vedlejším efektům jednotlivých metod |
Vypracovat dokumenty technologického postupu k zadaným součástem v souladu s požadavky na technologické postupy. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: efektivně a kriticky využít nástrojů umělé inteligence a nést konečnou odpovědnost za výsledek své práce, |
Samostatné získávání dalších odborných znalostí a kritické využívání nástrojů umělé inteligence spočívá ve vyhledávání vhodných výrobních prostředků, jejich výrobních parametrů a případně v jiné práci s tabulkami či internetem či umělou inteligencí. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Výstupní projekt, |
Způsobilosti samostatné práce se projeví především při řešení semestrálního projektu, ale v omezené míře se projeví i při zkoušce. Způsobilost vysvětlovat podstatu problematiky se testuje u zkoušky. Pro zdolání projektu i zkoušky jsou uvedené odborné způsobilosti potřebné, ale nemusí se uplatnit všechny u každého studenta. |
Doporučená literatura
|
-
Getachew, Senay. Environmental management : systems by ISO 14001 : certified : industries : motivating factors, cost & benefits in Europa. 2024. ISBN 978 -620-7-46713-.
-
Goldstein, Julia L. F.; Foulkes-Arellano, Paul. Materials and sustainability : building a circular future. First published. 2024. ISBN 978-1-032-52932-5.
-
Hauschwitz, Petr. Praktický průvodce laserovou technologií : příručka lasermana. První vydání. 2024. ISBN 978-80-271-5410-4.
-
Christian N. Madu. Handbook of Environmentally Conscious Manufacturing. Springer, 2022.
-
Koç, Muammer,; Özel, Tu?rul. Modern manufacturing processes. 2020. ISBN 978-1-118-07192-2.
-
Lachmayer, Roland; Ehlers, Tobias; Lippert, Rene Bastian. Design for additive manufacturing. 2024. ISBN 978-3-662-68462-7.
-
Petr, Karel. Geometrické tolerance dle ISO GPS. 2019. ISBN 978-80-7635-019-9.
-
Shinichiro Nakamura. A Practical Guide to Industrial Ecology by Input-Output. Springer. 2023.
|